Dakar 18 nabízí obří závodiště, ale zážitek kazí fyzikální model – recenze

Lije jako z konve, blesky osvětlují nebe nad dunami mezi Marconou a Arequipou a váš terénní vůz zrovna zapadl do bahna, odkud nemůže vyjet. Levé přední kolo je ve vzduchu, kapota už dávno odpadla spojka hlasitě cvaká. A pak je tu ještě spolujezdec, který nejistě listuje navigačními údaji zvanými Roadbook a dobře radí, abyste se vrátili k poslednímu známému záchytnému bodu.

To, co zní jako noční můra každého pilota rallye, je v Dakar 18 smutným každodenním chlebem. Kdo se totiž do ambiciózního závodního titulu od vývojářského studia Bigmoon Entertainment pustí, bude se muset vyrovnat s celou řadou těžkostí. Ostatně přesně jako skuteční účastníci nejslavnější cross-country rallye světa. Příjemným detailem budiž to, že jezdci a jezdkyně se díky oficiální licenci dostali do hry i se svými vozy. Dakar 18 je přitom od roku 2003 první hrou, která ze slavného závodu vychází.

Spousta informací a faktorů

Ještě než se pustíte do 14 etap, které vás provedou přes 9000 kilometrů od Peru po Argentinu, budete si muset vybrat třídu vozidla, v jejímž rámci toto celé chcete absolvovat. Stejně jako ve skutečnosti můžete vybírat z aut, čtyřkolek, motorek, trucků a speciálních vozítek známých jako SXS. Dobrá rada na úvod: do motorek a čtyřkolek se pusťte teprve tehdy, až se seznámíte s ne úplně nekomplikovaným konceptem Dakar 18.

V těchto dvou kategoriích totiž chybí spolujezdec, respektive kopilot, který vám v průběhu 300 kilometrů dlouhých etap radí. Předčítá vám již zmíněný roadbook, který je sice zobrazen také na monitoru, ale díky mluvenému slovu se můžete více soustředit na samotnou jízdu. Vězte, že přinejmenším na začátku hraní Dakar 18 tuto skutečnost uvítáte, protože HUD hry už je tak plný nejrůznějších informací.

Při svých projížďkách po písečných dunách, příkrých horách a krásně zelených lesích není třeba jen využívat navigace pomocí 360stupňového kompasu, ale také neustále kontrolovat stav vozidla, stejně jako terén v bezprostřední blízkosti. Neopatrnou jízdou, která by vám v jiných titulech prošla bez viditelnějších škobrtnutí, totiž v Dakar 18 můžete skončit velmi špatně, a to s poškozeným nebo nepojízdným vozem. Opravy jsou možné, ale zaplatíte za ně časem a takzvanými Dakar body.

Povedené zpracování

Druhé jmenované si v Dakaru 18 vyděláte prostřednictvím úspěšně završených etap zakončených nějakým tím pěkným umístěním. Přijít k nim můžete také sportovním duchem, tedy když například pomůžete uvíznuvším soupeřům. V začátečnickém herním módu však tyto body kdovíjakou hodnotu nemají a obdržíte je i za průměrná umístění. Mnohem důležitější jsou bodíky v pokročilejších módech, kterými jsou Rival a Legend. Tady už je totiž třeba prokázat určité navigační a jezdecké schopnosti, což se týká zejména maratonským etap, kdy je třeba projet značným množstvím kontrolních bodů a které vám mohou zabrat klidně i hodinu hraní.

Dakar 18 nabízí pestrou závodní nabídku, kterou však bohužel poněkud kazí nepovedené ovládání na klávesnici. Doporučuji proto zvolit raději gamepad nebo ještě lépe volant s pedály. Ale i pak jsem měl určitý problém s fyzikou hry, která je zvláštně arkádové, což ústí ve směšná salta vozů po střetu s malými kameny apod.

Pochválit naopak musím hezky zpracovaný herní svět a detailní vozidla. Stromy a klasy se pohybují ve větru, efekty počasí se starají o atmosféru, a když se vám o kapotu ve 180kilometrové rychlosti začne odrážet slunko, nejraději byste dupli na brzdu a celou tu nádheru nasáli. K dispozici jsou čtyři perspektivy kamery, z nichž je ale pro potřeby autentické jízdy použitelná pouze ta z kokpitu a pro účely atmosféry ta z vrtulníku. Škoda, že ve chvíli, kdy z vozu vystoupíte, příjemná podívaná končí, protože náhle kolem sebe máte podivné postavičky, jež připomínají spíše loutky.

Dakar 18 nabízí multiplayerová klání, ale bohužel online většinou nenajdete dost ochotných hráčů pustit se s vámi do závodění. Díky split-screenu si ale můžete zazávodit u jednoho počítače nebo před televizní obrazovkou s konzolí.

Verdikt

Dakar 18 není špatnou hrou, ale z hlediska svých ambicí měla být lepší. Lépe řečeno se tvůrci měli rozhodnout, čeho vlastně chtějí docílit. Takto je titul pro fanoušky arkád příliš komplexní a na to, aby se mohl měřit se závodními simulacemi, má zase příliš podivný fyzikální model a nepřesné ovládání. Na druhou stranu se autoři snaží a vydali už několik oprav, kterými Dakar 18 posunují směrem k příjemnějšímu hernímu zážitku.

Dakar 18

6.5

Hodnocení

6.5/10

Klady

  • Povedený a rozlehlý herní svět
  • Oficiální licence slavného závodu
  • Řada autentických prvků

Zápory

  • Nepřesvědčivý fyzikální model
  • Modely a animace postav
  • Ovládání na klávesnici
Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Redaktor zpravodajství serveru Gamebro.cz. Milovník příběhových her, ať už těch akčních nebo RPG.

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na