F1 2018 nabízí skvělé licencované závody, oproti minulému ročníku se ale tolik neliší – recenze

„Jaký vliv na vás má váš týmový kolega?“ zněla otázka reportérky. „Špatný, neustále prdí a pak to v našem zázemí pěkně smrdí.“ Tento citát bohužel není ukázkou nových funkcí simulace F1 2018 od Codemasters, nýbrž výrok Maxe Verstappena, když byl koncem minulého roku dotázán na svého parťáka Daniela Ricciarda. Humor a sarkasmus však novinka F1 2018 nezahrnuje. Mladé reportérce Claire budete odpovídat typickými frázemi typu „Aerodynamika by mohla být ještě lepší“ nebo „Musíme se zlepšit v závode“.

Ozvláštnění a dodatečné autenticitě však rozhovory s omezenými volbami přeci jen přispívají. Jako ve skutečném životě, také zde vás potěší pochvala po dobrém umístění a naštve nutnost ospravedlňování po zpackaném víkendu. Hezké je, že můžete komentář pro televizi také odmítnout. Novou funkci, kterou jsou v F1 2018 novináři, tak hodnotíme přínosně, ovšem s dodatkem, že by si zasloužila ještě rozpracovat. Dovedu si představit, že si stejně jako v RPG na začátku zvolíte určité charakteristiky pilota, které se pak promítnou v možnostech odpovědí. Často se mi totiž stávalo, že jsem se s nabídkou frází neztotožnil.

Pokračování v dobré práci

Hrátky s tiskem a jeho projevy na vlastní pověst v týmu jsou asi největší novinkou F1 2018. Tak revoluční jako předchozí dva díly, které do simulace Formule 1 přidaly pořádnou porci RPG prvků, tak nejnovější pokračování série rozhodně není. Na jedné straně to může být určitým zklamáním, protože F1 2018 připomíná spíše velký update soupisek a licencí než zcela novou hru. Na straně druhé se ale Codemasters s F1 2017 (recenze) natolik strefilo do vkusu hráčů, že se logicky rozhodlo na tomto díle stavět do budoucna a soustředit se spíše na vylepšování detailů.

Více legendárních vozů, více upgradů technologií, více atmosféry Formule 1. Díky řadě menších vylepšení působí F1 2018 přeci jen čerstvě a motivuje ke hraní i fanoušky předchozího dílu. Vaše odpovědi v rámci interview neovlivní pouze pověst v rámci vašeho týmu, ale také ostatní stáje hledí na to, zda se ke svým kolegům chováte s respektem nebo jste spíše neřízenou střelou. Po zakončení každého závodního víkendu se můžete podívat, jak se vyvinula vaše pověst u všech týmů. Dokonce horší výsledky mohou vést k tomu, že váš obraz u slabších týmů jako je Haas nebo Sauber vzroste, tedy za předpokladu, že se budete chovat férově a chyby vezmete na svou hlavu.

V průběhu jedné sezóny vedete pravidelně vyjednávání o nové smlouvě a máte možnost tým vyměnit. Pakliže podáváte kvalitní výsledky, můžete si klást vyšší požadavky. Kupříkladu lze trvat na tom, že budete týmem vnímáni jako jezdec číslo jedna. Spolu s tím ale vzrostou samozřejmě také očekávání stájí od vaší osoby, ať už se týká umístění v kvalifikacích nebo samotných závodech. Nemějte ale strach – i po třech zmařených vyjednáváních dostanete vždy alespoň původní nabídku. O to už se vaše manažerka postará.

Naštvat tým se nevyplácí

Určitých změn doznalo  F1 2018 také v oblasti výzkumu a vývoje. Nově už není možné tlačit na určitý termín, kdy má být nový díl hotov, a to s tím rizikem, že nebude tak spolehlivý. Namísto toho vám bude sdělen termín, kdy bude upgrade hotov. Jak dlouho budete muset čekat a zda budou nové aerodynamické díly nebo vylepšení systému rekuperace energie fungovat bez problémů, to nepřímo souvisí s odpověďmi, které pronesete před mikrofonem Claire. Ty se totiž projeví v motivaci vývojového oddělení.

Mezi víkendy můžete sledovat morálku jednotlivých částí týmů. V rozhovorech jsem byl často poněkud tvrdý a vinu za neuspokojivé výsledky jsem sváděl na špatnou aerodynamiku nebo slabý motor. Nepřineslo to nic moc pozitivního, protože osazenstvo vývojového oddělení pak bylo právem naštvané a pravidelně pak docházelo k problémům a zpožděním se zabudováním dílů. Lidský faktor zkrátka hraje roli a je tomu tak dobře.

Jak už jsme v případě práce anglického vývojářského studia Codemasters zvyklí, také do F1 2018 zabudovalo veškeré změny pravidel, které si FIA a organizátoři závodů připravili. Nejviditelnějším novým prvkem je přitom systém ochrany kokpitu známá jako Halo (známý také jako svatozář). Jde o vizuálně velmi výrazný prvek, ovšem Codemasters zároveň připravilo takové nastavení kamery, ve kterém vidět není. Osobně jsem hrál s kamerou lehce posazenou nad Halo, která poskytuje skvělý kompromis mezi přehledností a atmosférou závodu.

F1 2018 se může pochlubit zase trochu vylepšeným fyzikálním modelem, takže závody působí ještě autentičtěji než minule. Na chování vozu pocítíte například poškozené přední křídlo, studené nebo ojeté pneumatiky, stejně jako aktuální množství paliva. Ideální brzdné body z kvalifikace je tak v závodě třeba posunout o pěkný kousek v před. Tvrdé pneumatiky vyžadují mnohem nižší rychlost v zatáčce než superměkké směsi. Nejrůznější pomocníky v řízení je přitom možné nastavit tak precizně, že i s pouhým ovladačem pro sebe najdete optimální kombinaci výzvy a přístupnosti.

Jako Niki Lauda

K dlouhodobé motivaci hráčů přispívá F1 2018 také tím, že umělou inteligenci lze nastavovat v podstatě kdykoliv. Po každém víkendu si tak můžete například zvýšit schopnosti soupeřů. To lze nastavit v mnoha ohledech, například jak brzy budou brzdit do zatáček, případně zda budou efektivně uzavírat vnitřní stranu. Také agresivitu jezdců je možné navolit.

Příjemným ozvláštněním F1 2018 je také 20 historických eventů, ke kterým vás hra přizve mezi jednotlivými Grand Prix. Usednete tak například do legendárních formulí jako Ferrari 312 T2 Nikiho Laudy z roku 1976 nebo Lotus 79, se kterým se stal mistrem světa Mario Andretti. Cesta do minulosti Formule 1 je kašírována různými výzvami. Kupříkladu je zapotřebí předjet určité množství vozů v daném čase nebo v časovém limitu odkroužit nějaký počet kol. Pro fanoušky Formule 1, a lze předpokládat, že těch bude mezi hráči F1 2018 poměrně hodně, je zážitek z řízení aerodynamicky nedokonalých (z dnešního pohledu) formulí velkým potěšením.

Vedle kariéry se můžete pustit do hraní samostatných závodních víkendů, případně se pustit do samostatného mistrovství. Samozřejmostí jsou také online mistrovství. Velký potenciál skýtají pravidelně se měnící online eventy, ve kterých můžete měřit síly s hráčskou komunitou. Nastavení obtížnosti si určíte sami, ovšem vše se pak promítne do bodového výsledku. Zajímavá je také možnost získat takzvanou superlincenci, pro kterou je třeba splnit určité podmínky. Online závody zohlední také to, jak se na trati chováte. Pokud budete závodit čistě, získáte možnost závodit proti stejně se chovajícím soupeřům.

Po grafické stránce udělalo F1 2018 opět nějaký ten krůček vpřed. Pokud zohledníme vizuální pokrok série za poslední léta, musíme konstatovat, že hra dnes vypadá skutečně skvěle, a to i co se týče různých prvků podporujících atmosféru jako jsou animace obličejů nebo oslavy na pódiu.

Verdikt

Zásadních změn jsme se v F1 2018 nedočkali, ale to není nutně kritika. Závody svázané licencí zkrátka není možné pojmout pokaždé jinak. Nakonec, pro dobro série je lepší kontinuální práce a vylepšování, kterému se Codemasters stále hojně věnují. Hra tak navazuje na skvělý předchozí díl a ještě ho v podstatě v každém ohledu posouvá o kousek výše. Novinky přitom nepůsobí samoúčelně, ale dobře zapadají do koncepce hry.

F1 2018

8

Hodnocení

8.0/10

Klady

  • Komunikace s médii
  • Propracovaná kariéra
  • Vynikající fyzikální model
  • Povedené grafické zpracování

Zápory

  • V některých ohledech mohla jít hra více do hloubky
  • Velmi podobné předchozímu dílu
Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Redaktor zpravodajství serveru Gamebro.cz. Milovník příběhových her, ať už těch akčních nebo RPG.

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na