Shadow of the Tomb Raider uzavírá trilogii ve velkém stylu – recenze

Před více než pěti lety se vývojářské studio Crystal Dynamics rozhodlo, že naváže na práci legendárních Core Design a připraví reboot slavné série Tomb Raider. A to s novou, moderní a především lidštější Larou Croft v hlavní roli. V podobě Shadow of the Tomb Raider nyní nová trilogie dostává svůj závěr. Vývoj mělo tentokrát v otěžích studio Eidos Montreal, ale to naštěstí pro sérii neznamenalo žádný velký přelom, jak se dozvíte na následujících řádcích. Naopak, Shadow of the Tomb Raider je možné vnímat jako vrchol novodobé trilogie a v mnoha ohledech také jako návrat ke kořenům série.

Z předchozích dílů známý herní koncept, stejně jako jednotlivé prvky gameplaye, autoři do značné míry v Shadow of the Tomb Raider drží. Znalci prvních dvou dílů tak mohou do hry skočit rovnýma nohama. Lara akrobaticky šplhá po krásně navržených krajinách, pouští se do napínavých rozmíšek s nepřáteli a objevuje pozůstatky antických civilizací. Pokud Rise of the Tomb Raider upozadil akční sekvence, pokračování jde v tomto ohledu ještě dále a do popředí staví samotné dobrodružství.

Dobrodružství pod vodou

Obzvlášť v prvních hodinách se Lara v Shadow of the Tomb Raider v podstatě nedostane do boje. Čím dále hra postoupí, tím častěji se budete potýkat s nepřáteli, ale boje nikdy nepřeváží nad zbytkem hry. Ostatně největší radost mi hra přinášela tehdy, když jsem se nerušeně proplétal starými kryptami, ruinami a nebezpečnými hrobkami. Hra je přitom postavena o poznání lineárnějším způsobem, než by se dalo očekávat. Narazíte sice na dva tři prostorné areály, zejména potom rozsáhlé starobylé město Paititi. Ale jinak vše běží na přehledných kolejích.

To v žádném případě není nic špatného. Naopak, celkovému tempu hry to velmi pomáhá. Autoři přitom tuto výstavbu používají k tomu, aby vás postupně stavěli před náročné hádanky. To každopádně neznamená, že byste neustále pádili z bodu A do bodu B. Úrovně jsou postaveny velmi chytře a skrývají v sobě mnohem více, než se na první pohled může zdát. Proto se opět vyplatí dívat se pozorně kolem sebe. Čas od času pak narazíte na malé jeskyně či výklenky skrývající zajímavé předměty, případně objevíte vstup do hrobek a krypt, jež se vám za průzkum dovedou odvděčit.

V porovnání s předchozími díly se autoři Shadow of the Tomb Raider pustili do většího množství novinek. Například úseky pod vodou jsou poprvé od restartu série opět důležitým prvkem hry. V některých případech se k cíli dostanete pouze po poměrně dlouhém ponoru v jeskynních prostorách. Hra zcela vědomě rezignuje na signalizaci zbývajícího dechu, což je prohlubuje svíravý pocit, který při plavání v úzkých komplexech bez vědomí toho, kde se vynoříte, budete mít. Ve velkých prostorách naplněných vodou naštěstí Lara čas od času najde vzduch a může si tak odpočinout. Není to ale jen nedostatek kyslíku, s čím budete pod vodou zápasit. V některých vodách narazíte na piraně nebo murény. Zatímco před druhými jmenovanými se ještě ubráníte nožem, jakmile vás zmerčí hejno piraní, znamená to obvykle rychlý konec. Abyste tomu předešli, musíte se také pod vodou „plížit“. V oblastech s mořským porostem se může schovat a počkat, dokud se nebezpečí nepřežene.

Rozšířené možnosti

Také na souši zastává plížení centrální úlohu. Za tímto účelem autoři do Shadow of the Tomb Raider implementovali celou řadu smysluplných herních prvků. Lara Croft se může nově pokrýt bahnem a skrýt se nejen před zraky nepřátel – chladivý efekt pomůže i proti protivníkům s termovizí. Poměrně zásadním aspektem hry je rozsévání strachu mezi nepřáteli. Ten se jich zhostí obvykle tehdy, pokud na ně útočí někdo, koho nemohou vidět. Čím déle se vám to bude dařit, tím větší výhodu budete mít. To ke slavné archeoložce pasuje podle mě mnohem více než četné přestřelky prvního dílu novodobé trilogie.

Hlavní hrdinka se dočkala rozšíření možností, jak překonávat terénní překážky. Nejdůležitější pomůckou jsou jí již ikonické šplhací sekyrky. S pomocí želez na nohou Lara dokáže překonávat i převisy. V případě, že už to na nějakém místě nejde dále, je tu pomoc v podobě slanění. Díky tomu si autoři mohli dovolit navrhnout jeskyňové systémy v dosud nevídané variabilitě. Postrádal jsem snad jen možnost zapnout si baterku v případně vlastní potřeby – aktivuje se automaticky.

Prakticky veškeré aktivity v Shadow of the Tomb Raider jako sbírání surovin nebo artefaktů a samozřejmě boj s nepřáteli jsou ohodnoceny zkušenostními body. Tímto způsobem si také pravidelně vyděláte nové schopnosti. Zkušenostní body totiž můžete investovat do tří kategorií – hledač, válečník a sběratel. Princip je stejný jako v případě předchozích dílů, ale jednotlivé skilly jsou barevně rozdělené do tří oddělených stromů, přičemž počet možných schopností o něco vzrostl. Vedle běžných talentů jako automatické obírání mrtvol, vyšší přesnost a vylepšené smysly se můžete těšit na řadu dalších skillů, jež si v rámci příběhu odemknete.

Lepší, nikoliv strhující příběh

Zkušenostní body můžete investovat u jednoho z mnoha táborových ohňů. Zde můžete také vylepšovat zbraně pomocí nalezených surovin. Funguje to stejně jako v předchozím díle. Novinkou je oproti tomu možnost vkládat materiály do výroby nových outfitů. Svou hrdinku si tak můžete velmi obsáhne individualizovat a příjemné na tom je, že nové oblečky nepřinášejí pouze kosmetickou změnu, ale také různé herní výhody, například větší ochranu před šípy, více zkušenostních bodů apod.

K největším bodům kritiky předchozích dílů patřil pravidelně příběh, který nebyl vyprávěn zrovna atraktivně a jehož linka byla do značné míry předvídatelná. Ani Shadow of the Tomb Raider není zrovna mistrovským dílem v oblasti vypravěčství. Na příběhové umění Uncharted 4 nebo God of War tento titul bohužel nedosahuje. Přesto se ale leccos zlepšilo a nový Tomb Raider vypráví napínavý a částečně velmi osobní příběh. Poté, co hrdinka v minulém díle rozklíčovala okolnosti smrti svého otce, vydala se na hon tajemné organizace Trinity, aby zachránila svět před nebezpečnými pletichami. Postupně budete s přítelem Jonahem rozplétat jednotlivé buňky antické sekty.

To dvojici přivede na stopu mayské legendy, které se točí kolem tajuplné dýky, stříbrné krabičky a v džungli schovaného města Paititi. Nejde přitom o nic menšího než o obnovu světa. Tedy moc, kterou by organizace jako Trinity pochopitelně ráda využila ve svůj prospěch. Ve své až šílené snaze pomstít smrt svého otce přitom Lara udělá chybu se značnými následky, která může mít za následek i zánik světa. Z toho všeho šijí autoři příběh, který málokdy odpovídá černo-bílému vzoru. Za prvé proto, že Lara Croft je tentokrát za zrod temných sil spoluzodpovědná, za druhé proto, že motivy jejího protihráče Dr. Domingueze nejsou vedeny pouze špatnými úmysly. Rozhodně mohu doporučit četbu nejrůznějších dokumentů, které cestou najdete a které velmi dobře doplňují neherní sekvence, v nichž je příběh vyprávěn. Získáte tak zajímavý kontext mnoha situací.

Krásné zpracování

Autorům se v Shadow of the Tomb Raider podařilo lépe než v předchozích dílech navázat vedlejší úkoly na hlavní dějovou linku. Ve většině případů tak s ní alespoň nějakým způsobem souvisí a prohlubují celkový zážitek, například díky tomu, že se dozvíte více o lidech ve městě Paititi. Jednou musíte ze starých hrobek získat artefakty pro korunovační ceremoniál, jindy se seznámíte s osudem vyvržených a obdržíte cennou životné lekci.

Po grafické stránce vypadá Shadow of the Tomb Raider naprosto skvěle. Prostředí vás okouzlí nádhernou vegetací a atmosférickým použitím světel a stínů. Užijete si jak úplňku, který na starou ruinu vrhá bílo-modré světlo, tak sluneční paprsky, které prosvítají pod vodní hladinu potápěčského úseku. Také co se týče míry detailů, shaderových modelů a antialisingu autoři oproti předchozím dílům ještě přidali.

Tip: Shadow of the Tomb Raider zná své HW požadavky. Nároky jsou přiměřené

Shadow of the Tomb Raider může být tak povedeným zážitkem také proto, že se tvůrci nezdržovali s multiplayerem jako v případě prvního dílu nové trilogie a minulosti patří také expediční mód  z Rise of the Tomb Raider. Nicméně Eidos Montreal slibuje vypustit další módy postupně a k dispozici je také Season Pass se 7 novými hrobkami. Ale i ve stavu, v jakém je hra vydávána, rozhodně stojí za to a fanoušci Tomb Raidera by si ho v žádném případě neměli nechat ujít. Díky možnosti nastavit si obtížnost nabízí výzvu a zábavu jak začátečníkům, tak zkušeným harcovníkům.

Shadow of the Tomb Raider – trailer

Shadow of the Tomb Raider

8.5