Fortnite: Battle Royale je úspěšnější než původní hra – recenze

Když letos vývojářské studio Epic Games po dlouhých letech vývoje konečně vydalo (alespoň v předběžném přístupu) novou multiplayerovou akci, mohlo být docela spokojeno. Na rozdíl od jiných titulů vycházejících v té době (například Lawbreakers) se Fortnite docela dařilo a našlo si poměrně širokou hráčskou skupinu. Jenže při pohledu na Playerunknown’s Battlegrounds šlo o drobné.

Pravděpodobně by se s tím dalo existovat a něco vydělat, Epic Games ale zkusili zariskovat a vedle Fortnite spustili na stejných základech Fortnite: Battle Royale. Z mnoha stran zněly hlasy, že tím nepokrytě kopíruje právě Playerunknown’s Battlegrounds (recenze), čímž se Epic ostatně ani netajil. Vždyť v oficiálním popisu svou hru dokonce k PUBG přirovnával, což pro změnu naštvalo jeho vývojáře ze studia Bluehole. Aby toho nebylo málo, PUBG využívá Unreal engine, za kterým stojí právě Epic, což u Bluehole vyvolává starosti, zda budou obě firmy moct nadále spolupracovat. Ale okolnosti stranou – ukázalo se, že hry podle modelu Battle Royale dnes frčí, ať už se jmenují jakkoliv a Fortnite: Battle Royale zaznamenalo větší úspěch než původní hra, pro kterou je v podstatě bezplatným přídavkem.

Tip: recenze původního Fortnite

Osvědčený herní mustr

Battle Royale je principem přejatým z jistého japonského filmu, který na herní scéně etabloval Brendan Greene, známý jako „Playerunknown“, a to nejprve jako modifikaci pro českou hru Arma, následně i jako samostatnou hru H1Z1: King of the Hill. V podstatě jde o to, že na jednom ostrově se rozmístí hráči – obvykle 100, kteří pak hledají zbraně a jiné vybavení a bojují proti sobě, dokud nezbude poslední hráč nebo tým. Kromě toho tu velkou roli hraje zmenšující se zóna, ve které se lze bezpečně pohybovat – tím jsou hráči dříve či později přinuceni ke konfrontaci.

Fortnite: Battle Royale tento princip pochopitelně využívá naplno. Po krátkém začátku na ostrůvku, kde si můžete vyzkoušet zbraně, naskáčete do létajícího autobusu, ze kterého se pak opět snesete na vybrané místo na mapě. V tomto ohledu hra oproti PUBG nepředstavuje žádný rozdíl. Kde se však oba tituly liší velmi, to je grafické zpracování. Tam, kde se Battlegrounds snaží o realisticky inscenovaný svět, zjevně inspirovaný východní Evropou, nabízí Fortnite: Battle Royale pohádkovou lokalitu. Zelené pahorky střídají údolí a mezi nimi najdete třeba jezero, les, továrnu apod. Nechybí ani menší budovy, stará auta a skály.

Ve hře od Epicu se dostanete mnohem rychleji na věc než v PUBG. Souvisí to především s velikostí mapy, která je menší, což je opět dáno svým způsobem nutností. Ve Fortnite: Battle Royale totiž zatím nejsou pojízdná vozidla, takže vzdálenosti musí být kratší, byť autoři o jejich zavedení přemýšlí. Vzhledem k tomu, že šance najít v pozdějším průběhu hry neobsazené budovy, je velmi malá, platí, že je nejlepší co možná nejrychleji se vyzbrojit a v případě potřeby eliminovat hráče v blízkém okolí a získat tak jejich výzbroj. Hráče lákají také pokladové truhly, které jsou umístěné na v podstatě nepřístupných střechách domů a upozorňují na sebe akustickými signály. Zde přichází ke slovu systém craftingu z původního Fortnite. V zásadě lze zničit jakýkoliv objekt a strukturu ve hře. Pokud porazíte stromy, zdi nebo kontejnery, získáte tak dřevo, kameny a kovy. Prostřednictvím těchto materiálů si můžete vytvořit vlastní struktury, díky kterým se dostanete na původně nepřístupná místa. Konstrukční proces je přitom velmi intuitivní.

Má svá specifika

Jakmile se patřičně vyzbrojíte, jde se v rámci vytýčené zóny na věc. Fortnite se hraje z pohledu třetí osoby, ovšem na rozdíl od PUBG je kamera zafixována a není možné s ní volně otáčet. To má důležité herní implikace. Omezuje to totiž například výhodu, kterou máte za rohem nebo budovou při čekání na nepřítele. Tedy něco, co hráči kritizují ve „third-person“ módu PUBG, ovšem v jeho případě lze hrát také z pohledu první osoby. Dalším rozdílem je to, že ve Fortnite neexistuje vysoká tráva, do které by šlo zalehnout. Je možné tak jít pouze do poklelu a krytí poskytují skály, stromy, budovy a křoví. Situace známé z finálních fází partií PUBG, kdy si deset hráčů lehne do obilného pole a čeká se, až někdo ztratí nervy, stoupne si a je zastřelen. Fortnite má ale pro finální fázi zase svá specifika – o nich ale až později.

Cesta k finále je totiž velmi podobná tomu, co zažijete u konkurence. Postupně se propracováváte hrou, rozhodujete se, zda jít do konfrontace nebo se jí z taktických důvodů vyhnout a dáváte pozor, abyste se neocitli mimo zónu. Její zmenšení je vždy doprovázeno akustickými efekty, takže nehrozí, že byste se zapomněli a skončili v ní omylem.

Barevnému světu s několika opravdu malebně krásnými místy odpovídají také zbraně. Povětšinou jde o komiksové varianty reálných kvérů, které jsou obvykle k dispozici v několika kvalitativních úrovních s odlišným efektem. Nechybění ani opravdu explozivní kousky typu bazuky. Najdete tu i nějaké ty pasti, do kterých se dají protivníci nalákat. Na mapu padají náhodně bedny, ve kterých lze najít výzbroj. Zbraně však nelze vylepšovat modifikacemi, jako je třeba tlumič, pokud nejsou přímo jejich součástí. Ochranné obleky pak suplují flakónky.

Fortnite: Battle Royale je snadno přístupný

Do Fortnite: Battle Royale se snadno dostanete, protože se nesnaží o takovou míru realističnosti jako Playerunknown’s Battlegrounds. Zbraně tak působí mnohem arkádověji, což podtrhuje i zobrazení škod, které soupeři uštědříte. Pokud v PUBG často ani nevíte, odkud přišla smrtící rána, pak zde je mnohem snazší vypátrat původce, protože na to máte přeci jen víc času.

Když se hra chýlí ke konci a počet hráčů klesne na jednociferné číslo, mění se také dynamika akce. Místo rychlých bojů nastupuje taktizování a vzdálenost mezi soupeřícími hráči se zvětšuje na maximum toho, co dovolí protisměrně působící zóna. Na vhodných místech si hráči budují vyvýšeniny, které jim ale ti méně trpěliví mohou zničit. Pochopitelně je také třeba dbát na to, abyste si věžičku nepostavili na místě, které bude za chvíli mimo zónu, čímž se ale opět vystavujete většímu riziku. Obvykle tak platí, že vítězí hráči, kteří opravdu něco předvedou.

Ne vše je pochopitelně optimální. Především na vyvážení některých zbraní bude třeba zapracovat. Například odstřelovací puška je na můj vkus příliš silná a stačí jeden až dvě rány, což je sice realistické, do kontextu hry to ale úplně nezapadá. Také systém inventáře je nepraktický a minimapa v rohu obrazovky občas brání ve výhledu.

Tip: HW požadavky Fortnite: Battle Royale

Skutečně je Fortnite: Battle Royale (koupit hru) prostým klonem Playerunknown’s Battlegrounds? Na první pohled by to tak mohlo vypadat – princip obou her je stejný, ale takových je celá řada, protože je to svého druhu etablovaný žánr. Na druhý pohled už ale uvidíte značné rozdíly. Fortnite je o poznání přístupnější a hraje se arkádovitějším způsobem, což není nutně na škodu. Pro hráče, kteří s Battle Royale zatím nemají takové zkušenosti, jde o ideální možnost, jak se s ním seznámit. Zároveň ale Fortnite: Battle Royale nabízí dostatečnou hloubku, abyste u hry vydrželi delší dobu.

Fortnite: Battle Royale – trailer

Fortnite: Battle Royale

8