Forza Horizon 4 je pořád stejně zábavná, ale navíc s ročními obdobími – recenze

Takhle nějak si představujeme onu často vzývanou dvourychlostní Evropu. Zatímco hráči, kteří si koupí Forza Horizon 4 v Ultimate Edition, mohou hrát už od 28. září, majitelé standardní edice si počkají až do 2. října. Nenechme si tím ale zkazit náladu a přistupme k recenzi nových závodů od Playground Studios s otevřeným hledím.

Má žena, moje auto, můj dům. Levoboček slavné závodní série Forza se stále více vyvíjí směrem k simulaci spokojeného života. Pokud máte rádi, když můžete své vydělané prostředky investovat nejen do nových vozidel, ale také do domů a pozemků, získáte ve Forza Horizon 4 další motivační faktor. Zatímco první domek dostanete ještě darem za vaše služby coby kaskadérského pilota u filmového natáčení, ty nejdražší vás přijdou na sedmimístné položky. Za 5 milionů si ale můžete pořídit nádherný dům u jezera, kde se budou vaše nádherné oldtimery jako Bugatti Type 35 C z roku 1926 nebo zcela nové supersporty jako McLaren Senna nádherně vyjímat.

Změna ročních období potěší

Rozšíření zábavní formulky Forza Horizon 4 dává rozhodně smysl a je jedině vítané, protože ať už byl původní koncept jakkoliv skvělý, časem se přeci jen okouká, a pokud by čtyřka vsadila na zcela stejnou kartu jako Forza Horizon 3, těžko by mohla být vydávána za jeden z blockbusterů Microsoftu pro Xbox One. To, že si můžete koupit dům a svého mužského nebo ženského avatara vybavit celou řadou outfitů a serepetiček, jsou smysluplná vylepšení, byť nijak revolučního rázu.

Základní výstavba hry zůstává s předchozími díly shodná. Dorazíte na místo takzvaného Horizon festivalu, zde se zúčastníte nejrůznějších eventů a po čase budete vyslání na další festivalové msto. Pochopitelně je vše doprovázeno pravidelnými komentáři z rádia, od manažerky festivalu a iniciátora nových ilegálních pouličních závodů. Všichni se vás tu více, tu méně vtipnými a ráznými komentáři snaží držet v závodní náladě. Pravdou ale je, že po herní stránce se Forza Horizon 4 od předchozích dílů příliš neliší. Autorům to asi nelze příliš zazlívat, protože se série právě díky tomuto konceptu těšila u hráčů i kritiků značné oblibě. Dva roky vývoje tak natekly především do ladění detailů a samozřejmě nového herního světa, kterým je tentokrát Velká Británie. Ta na první pohled oplývá skvělou vychytávkou, kterou je střídání ročních období.

Různé sezóny se nestarají pouze o změnu vzezření herního světa, který je hned od počátku volně přístupný. Také radiové komentáře, stejně jako speciální události jsou střižené na míru jaru, létu, podzimu a zimě. Obecně lze říct, že ve Forza Horizon 4 hodně prší, což je vzhledem k lokalitě naprosto logické. Musím každopádně říct, že střídání ročních období je velmi podařeným prvkem hry, který budete zpočátku hltat a na novou sezónu se těšit. Jasně, že u desáté zimy už nebudete tak unešení jako u první, ale pravidelně se měnící atmosféra hře přidává i z dlouhodobého hlediska.

Pestrá nabídka aktivit

Netrvá příliš dlouho a vaše mapa se ve Forza Horizon 4 naplní eventy a úkoly. Novinkou jsou mimo jiné příběhové mise s businessovým podtextem. V jejich rámci budete muset provést například kaskadérský kousek, aniž byste škrábli hříšně drahé auto. Nebo dovézt vozidla z jednoho místa na druhé – a to rychle! Tyto mise uvádějí krátké scénky, stejně jako rovněž nové ilegální pouliční závody. Bohužel nejsou příliš povedené, a to jak z hlediska technického provedení, tak scénáře. Animace vypadají na dnešní dobu zvláštně a dialogy vynikají sledem nejrůznějších klišé.

Forza Horizon 4 ale nadále staví také  na show závodech, které jsou spektakulárně inscenované a ve kterých se postavíte proti motocrossovým jezdcům, vznášedlům nebo stíhačkám. Snad poprvé v celé sérii jsem se musel o vítězství opravdu rvát. V předešlých dílech jsem měl spíše pocit, že mi hra v posledních stovkách metrů umožní soupeře dohnat a zvítězit, tady rozhodně ne. Naprostým vrcholem je potom závod zvaný Halo Experience, ve kterém se musíte s vozidlem Warthog známým ze série Halo dostat na místo přistání, a to v doprovodu vtipných komentářů umělé inteligence Cortany.

Systém postupu v kariéře doznal určitých změn. Nestoupáte už jen po žebříčku jezdců tím, že sbíráte vlivové body. Také jednotlivé eventy disponují nově systémem stupňů. Pokud vás zrovna baví třeba pouliční závody, můžete stoupat po jejich vlastním žebříčku a odemykat si nové a nové akce, aniž byste sáhli například na offroadové nebo rallyové eventy. Menu „Horizon Life“ vám propůjčí přehled nad veškerými aktivitami a dosaženými úrovněmi. Úkoly přitom nezahrnují pouze závodní eventy, ale také tuning, sbírání aut, mixer stremy, focení atd. Kreativně vyjádřit se můžete v takzvaném Creative Hubu. Nechybí ani oblíbené Cluby, které jsou tentokrát integrovány do dashboardu Xbox One a poskytují tak mimo jiné možnost chatován. Jeden klub může mít až 2000 členů.

Multiplayerové hrátky

Multiplayerová část Forza Horizon 4 doznala oproti předchůdcům také rozšíření. Za takzvaným „Forzathlon“ se skrývají týdenní výzvy. V jejich průběhu je třeba prokázat určitou schopnost, a to hned několikanásobně. V určitých časech pak probíhají také live eventy, ve kterých je třeba obzvlášť rychle projet danými úseky a střihnout si daleké skoky. V průběhu těchto akcí narazíte na další hráče, ovšem není možné se s nimi fyzicky střetnout, takže nikdo nebude moct kazit vaše snažení. Také týmová dobrodružství slibují spoustu zábavy. Zde proti sobě nastupují dva týmy až o šesti hráčích a účastní se různých závodů nebo zábavných eventů. Například se pokusíte nepřátelskému týmu uzmout vlajku nebo ho infikovat virem. Fanoušci série už vědí – bylo to už v předchozím díle. Vedle soukromých dobrodružství se můžete vrhnout i do hodnocených a nehodnocených týmových duelů.

Forza Horizon 4 tedy nabízí více aktivit v pestrém herním světě než kdy dříve. Ale jakou jízdní zábavu přináší celkem 450 bouráků přítomných ve hře? Po fyzikální stránce hra tradičně směřuje k silné arkádovosti. Přesto mezi jednotlivými auty naleznete značné rozdíly. Lamborghini Centenario se ovládá zkrátka jinak než Ford F-150 Raptor, takže budete neustále chtít zkoušet nová a nová vozidla. Po této stránce si těžko přát více – nabídka je skutečně pestrá a nabízí spoustu značek i různých provedení. Snad jen Teslu nebo nějakou formuli jsem hledal marně. To mě ale mrzelo méně než nepřirozený zvuk jednotlivých vozů. Ať už jedete oldtimerem, truckem, muscle car nebo supersportem, vždy zažijete zhruba ten samý zvuk. Přestože je Forza Horizon 4 arkádou, měla by být po této stránce autentická a uspokojující. Někomu bude proti srsti také v podstatě chybějící model poškození, ale na to už je v dnešní době třeba si zvyknout.

Čekal snad někdo, že by Forza Horizon 4 nebyla po vizuální stránce skvělá? Pomiňme teď méně povedené neherní scénky, o kterých už byla řeč. Míra grafických detailů ve velkém herním světě ještě přidala. Mnoho venkovských a městských domků umožní dokonce pohled dovnitř skrz okno. To, že se uvnitř skutečně nachází autentický mobiliář, vám doloží let dronem. Řada objektů je zničitelných, kupříkladu tenké stromy a malé zdi. Na Xbox One X můžete zvolit dva grafické módy: výkonnostní vám umožní hrát v 60 fps, kvalitativní vám zase Velkou Británii ukáže z nejhezčí možné stránky a přitom stále dodá stabilních 30 fps. Pak se vám klidně může stát, že si zastavíte na jednom z idylických místeček a budete obdivovat západ slunce.

Tip: Závody Forza Horizon 4 překvapily HW požadavky. Jsou nižší než u předchozího dílu

Forza Horizon dlouhodobě platí za synonymum zábavné závodní arkády. Na tom se ve čtvrtém dílu nic nemění. Playground Games se nepouštěli do žádného rizika a v jádru přinášejí vlastně to samé, co ve třetím díle – jen notně rozšířené. A to jak z hlediska nabídky eventů, tak simulace života. To vše je příjemné, ale nikterak zásadní. Asi největší změnou je tak jiné prostředí oplývající změnou ročních období. Není to málo, ale ani zase tak moc. Když si k tomu ale připočtete to, že je Forza Horizon 4 poctivou hrou, zřejmě jí neodoláte.

Forza Horizon 4 vychází exkluzivně pro Xbox One a Windows 10.

Forza Horizon 4 – trailer

Forza Horizon 4