Jurassic World Evolution je úžasnou možností vytvořit si vlastní zábavní park s dinosaury – recenze

Do kin zanedlouho vstoupí druhý díl ságy Jurský svět, která navazuje na Spielbergův Jurský park a platí za velmi výnosný blockbuster. Proto nepřekvapí, že takovou příležitost využívá videoherní průmyslu, který těsně před uvedením snímku připravil vlastní titul. Co už je ale překvapivější je skutečnost, že v případě Jurassic World Evolution nejde o žádného zástupce akčního žánru, ale budovatelskou strategii.

Přitom nejde o žádný precedens. Pamětníci možná ještě vzpomínají na Jurassic Park: Operation Genesis z roku 2003 pro PC, Playstation 2 a Xbox. Jurassic World Evolution se má k této hře podobně jako filmový Jurský svět k filmovému Jurskému parku. Je to tedy svého druhu přepracování osvědčené myšlenky včetně čerstvého obsahu, který zahrnuje genově manipulované super dinosaury jako je Indominus Rex nebo gyrosférické dopravní prostředky, stejně jako mutanta Indoraptora. Kromě toho se můžete těšit na to, že váš management parku budou komentovat známé figury z filmů, mezi nimi vědec doktor Ian Malcoln nebo Owen Grady. Radost fanoušků pak zkompletuje původní filmová hudba.

Každá ještěr si žádá svoje

Vývojářské studio, které za Jurassic World Evolution stojí, se jmenuje Frontier Developments a znáte ho možná jako autory oblíbených budovatelských strategií jako Rollercoaster Tycoon 3 nebo Planet Coaster. Na virtuální zábavní parky jsou tak Britové experty, a proto probíhá zařizování vašeho dinosauřího parku velmi jednoduše a efektivně, přestože po stránce komfortu si dovedu představit ještě určitá vylepšení. Například ukazatel výšky pro terén by nebyl od věci. Návštěvníci váš park každopádně začnou navštěvovat ve chvíli, kdy představíte první prehistorické tvory. Podle druhu vyžadují obří ještěři různě velké výběhy, zdroje stravy a bezpečnostní podmínky. Kromě toho musíte brát ohled na různé zvláštnosti dinosaurů. Například Parasaurolophus vyžaduje být v kontaktu alespoň se čtyřmi zástupci svého druhu a miluje naopak rozdílné býložravce ve své blízkosti. Naopak Polacanthus začne být nepříčetný, když má v revíru více než čtyři další ještěry.

Nespokojení dinosauři po čase vybuchnou a propuknou v amok. To pro vás může být drahé, smrtící a pochopitelně špatné pro váš image. Vzhledem k tomu, že musíte brát ohled na spoustu detailů, nestane se z Jurassic World Evolution rutina ani po řadě hodin hraní. Přesto se stále nebudete moct ubránit pocitu, že vám to tvůrci mohli udělat přeci jen příjemnější. Jak je vlastně možné, že se jedním kliknutím nedozvíte, jak je ten který výběh velký? Vždyť už každého popisu dinosaura je uveden přesný počet čtverečních metrů.

Dalším problémem je to, že se ve velkém dinosauřím lexikonu dozvíte spoustu zajímavostí, ale už ne to, už ne to, kolik parťáků nebo lesa ten který druh potřebuje k tomu, aby se mu dařilo. Tyto informace uvidíte teprve tehdy, když je dinosaurus naklonovaný a vychází z chovné stanice. Abyste předešli problémům, je třeba ještěra často utlumit a přestěhovat. Pokud chcete být zkrátka úspěšným šéfem zábavního parku, neobejdete se momentálně v Jurassic World Evolution bez zápisníku a tužky nebo hodně dobré paměti. Jen tak si udržíte přehled, jak ten který tvor rád žije a kolik jich vlastně zrovna máte v parku.

Výlety po ostrovech

V průběhu hry budete svého podnikatelského ducha prověřovat na celkem šesti různých ostrovech. Jedním z nich je sandboxový ostrov Isla Nubar, kde můžete stavět bez jakýchkoliv zadání a s neomezeným rozpočtem. Isla Nubar však můžete navštívit až po určitém odehraném čase. Také zbylé ostrovy odemykáte postupně, přičemž každý z nich vás bude konfrontovat s jinou obtížností a výzvami. Na Isla Pena například zuří bouře a je omezený prostor. Na ostrově Sorna pro změnu pobíhají různí dinosauři zcela volně, mimo jiné také Spinosaurus.

Jakmile dosáhnete určitého hodnocení v podobě hvězdiček pro daný park, odemknete si přístup k novému ostrovu, případně různé bonusy. K nim se řadí nové budovy, výzkumné cíle, genové varianty nebo prostě jen peníze. Hodnocení počítá Jurassic World Evolution ze dvou komponent. Jednou jsou samozřejmě dinosauři – kolik jich v parku žije, jak je pestré jejich složení, jak se jim daří – a druhou pak návštěvníci. Ti chtějí jíst, utrácet, sledovat dinosaury, nocovat v hotelích a cítit se bezpečně.

Vzhledem k tomu, že na ostrovech fungujete odstřižení od okolního světa, nezbude vám než produkovat vlastní proud a následně se starat o jeho distribuci. Tato část plánování parku je jednoduchá a nejrůznější nutné věci, případně potřeby hostů zjistíte z ukazatelů na první pohled. Největším problémem při vylepšování vašeho parku je místo. Mnoho budov zabírá příliš mnoho prostoru, kterého se nedostává. Hodně se proto vyplatí plánovat dopředu, například ve věci ochranných zařízení před bouřemi vedle dinosauřích výběhů. Tady je ale zase problém v tom, že podobné věci se nenaučíte jinak, než že je alespoň jednou uděláte špatně a hra vám to následně spočítá. Co se týče návštěvníků, nenabízí Jurassic World Evolution příliš možností, jak se o ně starat. Hosté chodí ve skupinkách a nemají ani žádné individuální vlastnosti nebo přání. Hra zkrátka klade větší důraz na prehistorická zvířata.

Na druhou stranu v tomto ohledu udělali Frontier Developments velký kus práce. Dinosauři vypadají skvěle a třeba u Brachiosaura vidíte, jak mu pod kůží pracují svaly. Galliminus si pro změnu jako kohout čistí neexistující peří. Velociraptoři zase vřeští jako ve filmu. Ono je v Jurassic World Evolution obecně hodně zábavné se na chvíli jen tak zastavit a sledovat, jak se stádo Stegosaurů pase na břehu moře nebo jak si Tyranosaurus podá kozu z krmné stanice. Neměli byste však zapomínat, že hra nedisponuje funkcí pauzy. Nejde však nutně o negativum, protože taková možnost by ze hry stáhla určitou část příjemného napětí. Když se totiž v Jurassic World Evolution něco pokazí, tak pořádně. Třeba takový nemocný dinosaurus může být větším problémem než se na první pohled zdá. Na jeho léčbu třeba ještě nemáte vyvinutou látku, což vede k tomu, že na nemoc zemře, nakazí ostatní, zmenší stádo na příliš nízkou velikost a jeho frustrovaní druhové propuknou v amok. A tak dále. Malé a velké katastrofy zabraňují tomu, že by v dinosauřím parku propukla nuda. Neustále jsou zde možnosti k optimalizaci a vydávání prostředků.

Hostem ve vlastním parku

Čas od času od vás Jurassic World Evolution bude vyžadovat, abyste do parku sami vstoupili. Za volant džípu nebo do helikoptéry se posadíte tehdy, když například pracovník vědeckého oddělení sabotuje stanici rangerů a vy tak nemůžete automaticky rozdělovat příkazy svým podřízeným. A propos věda: hráč musí rozhodovat, na kterou ze tří větví vývoje parku bude klást důraz. Bude to zábava, bezpečnost nebo věda? Jakmile podpoříte jednu sekci, další bude logicky naštvaná a přitom vás každá z frakcí může odměnit bonusy a penězi, když splníte její úkoly. Mise přímo v parku si splníte snadno bokem, ale bohužel to není kdovíjaká zábava.

Každý ze tří konkurujících si táborů má pro každý ostrov připravenu řadu speciálních úkolů, které vyprávějí malé příběhy a zpřístupňují důležité novinky, mimo jiné nové expediční cíle. Tam pak vysíláte své skupinky archeologů, kteří z fosílií vybírají nový genetický materiál. Od 50 % posbíraných genetických informací daného druhu můžete začít s probouzením k životu. Čím více materiálu ale máte, tím více změn můžete provádět v jeho DNA. Díky tomu pak můžete manipulovat se vzezřením svých expozičních kusů, jejich agresivitu nebo věk dožití. Zároveň však hrátky s genovou informací sníží šanci na přežití dinosaura. Takový poupravený Tyranosaurus Rex s jinou barvou kůže sice vzbudí úspěch u návštěvníků, ale riziko, že vám taková bestie za milion dolarů pojde, je docela vysoká. A investice je pak nenávratně fuč.

Jurassic Park Evolution je nádherným oknem do virtuálního světa, který každý fanoušek Jurského parku (světa) rád navštíví. Milovníci budovatelských strategií a hospodářských simulací nad hrou asi ohrnou nos, protože není zase tak komplexní a hluboká jako jiné tituly. Jde však o hotovou ódu na dinosaury s vynikající prezentací, kterou si díky kvalitní optimalizaci užijete na plné detaily i na průměrném počítači.

Ačkoliv má Jurassic World Evolution své chyby a je trochu problematické, že autoři zapomněli na pár komfortních funkcí, když cílí na masové publikum, ale nejde o nic, s čím by se nedalo žít a přesto si hru naplno užívat. Napadá mě sice spousta věcí, které bych ve hře rád viděl a nejsou v ní, zejména pak létající nebo vodní ještěry, jež jsou k vidění v nových filmech. Stejně tak bych si dovedl představit mnohem více možností, jak park rozvíjet směrem ke spokojenosti návštěvníků. Přesto jsem si ale hraní Jurassic World Evolution užíval a nenudil se při něm, a to je nakonec to nejdůležitější.

Jurassic World Evolution

8.5

8.5/10