Recenze Dark Envoy – indie RPG roku

Dark Envoy je další zářez nezávislého studia, které již svojí prvotinou doznala značného úspěchu a nyní přichází s další hrou, která je ještě lepší. Představte si mix Baldurs´s Gate a Diabla a máte Dark Envoy. Hra sice neboří žádné hranice žánru, ale ve všech směrech funguje skvěle a je lepší než většina vysoko rozpočtových her.

Hra upoutá i svým zasazením, jelikož kombinuje klasické prvky fantasy světa, steampunku, ale i sci-fi a překvapivě to všechno funguje na jedničku. Hra nabízí taktické bitvy, hromadu lootu, rozsáhlé RPG prvky, budování družiny, parádní grafické zpracování a silný příběh.

Pořádně hutné RPG s akčním a taktickým bojem

Vývojáři ze studia Event Horizon Limited se svojí první hrou také zaměřili na cRPG, kde bylo hlavní zaměření na taktické souboje, silný příběh, rozsáhlý RPG systém a budování vlastní družiny. Tower of Time si získalo velmi dobré hodnocení jak od herních novinářů, tak i fanoušků a průměrné hodnocení je přes 80 %, což na první hru nezávislého studia je zatracený úspěch.

Akorát prostředí plné soubojů a hádanek nebylo pro každého a bylo znát, že vývojáři nemohli naplnit všechny svoje vize nejspíše kvůli rozpočtu, ale to se v Dark Envoy mění, ačkoliv stále hra nemá obří rozpočet, tak vývojáři měli již nějaké zkušenosti a věřím, že investovali i velkou část ze zisku, aby vytvořili hru dle svých vizích.

Dark Envoy totiž stojí na podobných základech jako Tower of Time jen je všechno lepší se silnějším příběhem, s velkou rozličností ve výběru rolí postav a jejich vybavení, a hlavně i možnostech volby, které sice nemění celou hru, ale dost často rozhodují o následujících situacích, nebo třeba o tom do jaké lokace se svojí družinou podíváte.

Proto jak vývojáři slibovali dopředu, ačkoliv lze hra projít od začátku do konce za nějakých 18 až 20 hodin (předchozí hra 50 hodin), tak je zde velká dávka znovuhratelnosti hlavně díky rozličným rolím postav a možnostem volby.

Dvě hlavní sourozenecké postavy

Dark Envoy odvypráví příběh dvou sourozenců Malakaie a Kaely ve válkou zmítaném světě Jäan, v němž pátrají po prastarých relikviích a dávno zapomenutých místech. Vyprávění je nelineární a dovede vás k jednomu z možných konců. Jak to všechno dopadne je, ale čistě na hráči, jelikož konce jsou opravdu rozdílné.

Také je možné z toho udělat více rouge-like hru a nastavit si permanentní smrt, takže při nezdaru budete celou dvacetihodinovou pouť začít znova s drobným přenesením progresu pro postavy, aby to na podruhé, na potřetí bylo o malinko zvládnutější. Ale tuto funkci nemusíte vůbec používat a projít si tento zážitek jako v jiném izometrickém RPG, jako je Divinity: Original Sin II.

Ale zpátky k začátku hry, kde je možné si upravit dvojici hlavních postav, a to nejen po vizuální stránce, která nabízí v celku dost možností a nádherné modelace těchto postav, že by mohli závidět i masivní AAA hry. Ačkoliv se jedná o izometrické RPG s tím, že na rozhovory se nám celá kamera přiblíží úplně k postavám, tak mě mile překvapila celková grafická stránka už při tvorbě postavy.

Pak nastává výběr tříd pro každého z hrdinů. Ty ve své první fázi nejsou nijak překvapivé, máme na výběr válečníka, adepta, rangera a inženýra. V pozdější fázi se každá třída dělí na další tři. Do té doby si hráči vyzkouší všechny možné druhy zbraní a pak si mohou vybrat svoje zaměření, ale to nezamezí používat i jiné zbraně, než je zaměření daného hrdiny.

Není náhodou, že jsou k dispozici hned dva hrdinové, jelikož je možné celou hru odehrát v online kooperaci, což celému hernímu zážitku přidává, akorát je vždy potřeba se dohodnout na rozhodnutích, kterých ve hře není málo.

Průzkum, souboje a RPG prvky

Celková velikost party mohou být až čtyři hrdinové. Buď je možné nastavit striktní ovládání, že bez vašeho povelu neudělá nikdo nic, nebo aby automaticky útočili na nepřítele v boji. Dokonce je tu i třetí možnost a ta nabízí autonomní chování, takže členové party budou využívat i své schopnosti dle svého. Tuto možnost bych doporučil pro hráče, které nemají v lásce taktické souboje, ale chtějí si užít příběh, crafting a celkový svět ve hře Dark Envoy, který za to rozhodně stojí.

Kromě craftingu, kde z nalezených či koupených materiálů je možné vyrábět nejrůznější předměty a osazovat je ještě vylepšením, je tu složka výzkumu. Při prozkoumávání nacházíte nejen nové vybavení, ale i výzkumné body za které je možné vylepšovat a umožňovat další možnosti ve výrobě, zlepšení v boji či průzkumu. Jedná se rozhodně o zajímavý prvek ke klasickému craftingu a stromům dovedností u jednotlivých členů party.

Výchozím bodem je vaše rodné město, kde spravujete své výzkumné body, prodáváte přebytečné vybavení, nakupujete nové a pokračujete v příběhu. K cestování je určená vaše létající loď a po vstupu se rozvine mapa herního světa, kde se přesouváte do hlavních lokací spojené s příběhem, nebo jsou zde i menší vedlejší, kde je možné získat výzkumné body, zkušenosti, vybavení a peníze na víc.

I vedlejší prostředí se dost často mění, nabízejí různé nepřátele a díky tomu se cítíte jako opravdový lovci relikvií. Sice mi chyběla větší interakce s prostředím, jelikož jsou mapy dost lineární a nacházíte jen truhly, teleportační monumenty a léčivé monumenty. Jinak vybavení nehledáte v různých místech jako jsou knihovny na stolech a podobně. Což je škoda, jelikož prostředí je zpracované hezky a plné detailů, které je pak obyčejnou kulisou.

Co se týče soubojů, tak ty jsou vcelku zábavné a nabízejí slušnou výzvu. Hra disponuje i velikým množstvím nastavení obtížnosti, takže na tu nejvyšší s permanentní smrtí je výzva větší než kde, jaké souls hře. Ale je tu i obtížnost příběhová, kde si i nepříliš zdatní hráči mohou užít vše, co hra nabízí.

Souboje probíhají jako v Buldur´s Gate 2, tedy se nejedná o tahový souboj, ale souboj v reálném čase, jen je možnost hru pozastavit, rozdat úkoly, zvolit útoky schopností a hru zase rozjet, nebo je tu druhá varianta, kdy nezastavíte čas úplně, ale jen extrémně zpomalíte, aby byl prvek akčnosti větší.

Dark Envoy je velmi povedené RPG se spoustou zajímavých prvků, které jen tak v jiné hře nenajdeme, jako je výzkum spojený s craftingem a stromy dovedností. Díky velkému množství rozhodnutí, které mají i vliv na příběh a slušnou plejádou herních tříd a zbraní pro naše hrdiny se úplně vybízí hrát hru vícekrát než jednou. Všechno to podtrhuje krásné grafické zpracování, které se v nezávislých titulech jen tak nevidí, k tomu je potřeba přičíst i kvalitní soundtrack, dabing a pohyby nahrané v motion capture. I přes to má Dark Envoy své mezery a prostor k vylepšení, jako je větší interakce s prostředím a třeba rozmanitější lokace, ale jinak jsem si hru užil od začátku až do konce.

Dark Envoy

8.5

8.5/10