Recenze Grand Theft Auto: The Trilogy Definitive Edition – návrat legendární trojice her
![](https://www.gamebro.cz/wp-content/uploads/2021/12/gta-trilogy1.jpg)
Foto: Rockstar Games
Většina herních nadšenců prosebně očekává nový díl série Grand Theft Auto s číslovkou šest, ale na to si budeme muset ještě delší čas počkat. Abychom svoji nedočkavost trošku umírnili jsme dostali naservírované remastery tří základních legendárních dílů. Vše přišlo velmi rychle a od oznámení a samotného vydání nebyl nikterak velký časový rozestup, což někdy funguje velmi dobře, ale někdy to může značit pravý opak.
Špatné hodnocení někdy neznamená, že se jedná o špatnou hru
Někdy v jádru dobrá hra získá obří kritiku až pomyslný pranýř za chyby, které bychom u jiné hry tolerovali a v klidu počkali na nápravu. Ale velká studia přináší i velká očekávání, které hráči v případě jakéhokoliv nenaplnění hlasitě vyjadřují.
Osobně ke každé hře přistupuji jako k něčemu novému, i když se nedá úplně oprostit od srovnávání s předchozími počiny. Stejně tak to mám u různých technických chyb, které příliš neotravují běžné hraní a výrazně neomezují hráče.
![](https://www.gamebro.cz/wp-content/uploads/2021/12/sddefault-600x450.jpg)
Jelikož v dnešní době není problém v rámci patchů hru za velmi krátký čas opravit a je pak škoda, že velmi dobrá hra kvůli nějakým nedodělkům a chybám kvůli nátlaku vydavatele na vydání hry schytala špatná hodnocení. Tím dochází k odvrácení potencionální hráče, i když se za nějaký měsíc ze špatné hry stane skvělá hra.
Bohužel i herní novináři se někdy nechají strhnout nějakou stranou fanoušků k šílené kritice, nebo naopak nadhodnocují některé hry, které nabízejí něco nového, ale přitom tak dobré zase nejsou, ale z nějaké úcty a odvážnosti přistupují i k hodnocení.
GTA jako herní pojem
U GTA: The Trilogy Definitive Edition je situace podobná jako u nového Battlefieldu či New World. Recenze před vydání byly relativně kladné, ale recenze, které přichází po velké nevoli hráčské veřejnosti mluví o opaku. Přitom najdeme spousty hráčů, kteří jsou spokojeni, jen to nedávají tak najevo, jako ti nespokojení.
![](https://www.gamebro.cz/wp-content/uploads/2021/12/82359_344_gta-trilogy-definitive-edition-side-by-sides-show-big-graphics-upgrade_full-600x400.png)
Ano tyto hry mají spoustu chyb, hlavně technického rázu, ale na opravách se již intenzivně pracuje a krátce po vydání je velká část chyb opravena. Proto je dobré, někdy chvilku počkat a někdy i záleží na jednotlivých verzích hry.
Ale zpátky k remasteru GTA. Tu jsem testoval na PS5 a opravdu projel všechny tři díly od začátku až po jejich konec a osobně jsem se bavil pomalu stejně jako před lety. Ano, hra má svoje mouchy i na PS5, jako jsou propady FPS, občasné pády celé hry. Všechno to je naštěstí vykompenzováno lepším ovládáním, grafickým zpracováním a novými funkcemi jako je autosave.
Nové funkce starším hrám jen prospívají
Díky autosavu jsem přežil i občasné pády hry, jelikož jsem se při načtení pozice objevil na začátku mise, nebo po misi, kde jsem skončil. Takže nebylo potřeba po každém splněném úkolu cestovat domů a hru si raději uložit.
![](https://www.gamebro.cz/wp-content/uploads/2021/12/UD2w-600x338.jpeg)
I samotné pády jsem zaznamenal jen ve třetím dílu tedy u GTA III. Vice City ani San Andreas tento neduh neměl. S tím nejstarším dílem se pojí asi i nejvíce problémů, třeba hodně hráčů si stěžovalo, že přes hustý déšť není nic vidět. Tento problém je již opraven, ale osobně se mi líbil více ten hustý déšť.
U třetího dílu je i silně cítit rozdíl mezi dvěma režimy, kdy jeden nabízí lepší grafické zpracování hlavně co se týče různých odlesků vody a světel, zatímco druhý 60 FPS. Přes ty propady se to může zdát úsměvné, ale znát to je.
![](https://www.gamebro.cz/wp-content/uploads/2021/12/grand-theft-auto-the-trilogy-the-definitive-edition-gta-san-andreas-screen-01-ps4-en-08nov21-600x338.jpg)
U GTA III jsem se stále nemohl rozhodnout v jakém režimu hru hrát, jelikož rozdíly byly dosti patrné. To zase u Vice City jsem dal přednost výkonnostnímu režimu, jelikož mi odlesky možná i z důvodu vysokého podílu různých světel a blikátek trošku zanikly, ale celkově se mi hra líbila i více v performace nastavení. U San Andreas nastalo opět dilema.
Co musím ještě vyzdvihnout je možnost si nastavit nové ovládání, které je zaměřené hlavně pro střelbu. Lze hrát v klasickém módu, nebo v trošku modernějším, což dává hráčům daleko více svobody a přirozenosti. Třeba jízdní režim zůstává pro každou hru originální, což je za mě rozhodně plus. Díky tomu je stále každý díl specifický.
Verdikt
Grand Theft Auto: The Trilogy Definitive Edition není rozhodně skvělým remasterem, ale v jádru se jedná o tak skvělé hry, že i přes všechny chyby jsem si tento návrat do historie rozhodně užil. Snad budou spokojeni i všichni kritici, až se vyladí všechny technické problémy. Pokud bych měl hodnotit jednotlivé díly zvlášť, tak u třetího dílu je zub času nejvíce patrný. Umělá inteligence je někdy dosti splašená a nelogická, cut-scény jsou dosti strohé stejně tak i příběh. Možností ve hře není zas tolik jako v dalších dílech. Zatímco další dva díly jsou i po letech zatraceně dobré.
Komentujte