State of Decay 2 je asi nejpovedenější survivalovou hrou se zombíky, ale snadno mohla být ještě lepší – recenze

Obyčejní zombíci přestávají videohrám stačit. V roce 2018 se musí objevit nový druh nemrtvých, který by se odlišil od stále početnější konkurence v survivalovém žánru. Ve State of Decay 2 od vývojářského studia Undead Labs a vydavatele Microsoft nově narazíte na krví zaplavené zombie s rudýma očima, kteří jsou nakaženi obzvlášť těžkou formou zombioidní infekce jménem krevní mor. Ne, od State of Decay 2 rozhodně nečekejte nějakou inovaci ve věci příběhu nebo prostředí. Přesto je tento sandboxový titul s velkou apokalypsou v otevřeném světě jednou z nejlepších zombie her, které jsou aktuálně na trhu. Ostatně není divu, vždyť hra nedělá moc jinak než první díl, jenž se stal jedním z velkých překvapení roku 2013.

State of Decay 2 je akční adventurou z pohledu třetí osoby. Ovládání funguje na gamepadu, stejně jako na klávesnici a myši velmi precizně. Na PC je možné ovládat všechna menu pomocí ukazatele myši, stejně jako inventář. Pozitivní je také fakt, že si můžete nastavit rozvržení kláves podle svého.

Příběh osloví málokoho

Opět se chopíte skupinky přeživších po vypuknutí celosvětové zombie nákazy. Mezi jednotlivými postavami můžete libovolně přepínat, je však třeba zvolit jednoho vůdce. Pouze s ním je potom možné plnit hlavní úkol, který vás zabaví přibližně na 15 hodin. Další charaktery nabízejí vedlejší úkoly, které však nejsou zase tak zajímavé. To bohužel platí i pro hlavní dějovou linku, na které je jasně znát, že slouží pouze coby výmluva pro sražení co největšího počtu zombie krků. Kdo by snad očekával poutavou zápletku, musí být zákonitě zklamán. Také State of Decay 2 je stejně jako předchozí díl především sandboxovou simulací se spoustou náhodných prvků. To bohužel způsobuje i to, že jsou částečně procedurálně generované postavy velmi ploché a je prakticky nemožné si k nim vytvořit pevnější pouto.

Pokud v něčem State of Decay 2 skutečně vyniká, pak je to rozsah a míra znovuhratelnosti. Těšit se můžete celkem na 3 mapy, které je možné osidlovat postupně v rámci jednoho průchodu, ale také měnit při novém začátku, a to včetně jiné kombinace startovních charakterů. Úrovně jsou skutečně rozsáhlé a poskytují mnoho domů a obchodů, které můžete prozkoumat. Uvnitř najdete důležité zásoby jako je munice nebo potraviny, ale pochopitelně musíte také dávat pozor na to, abyste nedělali příliš velký rámus. Hlasitější zvuky, ke kterým vás dotlačí rychlejší prozkoumávání, láká zombie. V sólovém módu se dvěma postavami a v kooperativním módu se čtyřmi charaktery popadnete co můžete a tyto potřeby pak pěšky nebo autem dostanete do své základny.

Ve State of Decay 2 je základna centrem veškerého dění. Na každé mapě najdete staveniště s různými výhodami a nevýhodami. Nutno říct, že budování základny je jedním z hlavních motivačních faktorů hry a funguje opravdu dobře. Prostřednictvím stavby farem, kasáren nebo tréninkových místností se snažíte vyvážit potřeby obyvatel. Vedle hladu a lékařského ošetření se musíte starat také o morálku přeživších. K jejímu poklesu může dojít, když někdo z nich padne, případně když se v okolí nachází příliš mnoho zombíky infikovaných budov. Ruch ze stavby a zvuk běžících generátorů pochopitelně také zvyšuje riziko útoku nemrtvých.

Dilemata spojená se zombie apokalypsou

Zombie na vaše základny pochopitelně pravidelně pořádají nájezdy, přičemž většině invazí dokáží vzdorovat vaši svěřenci vybavení slušnou umělou inteligencí sami. Čas od času ale nezbude než se do obrany zapojit a pak se na obrazovce většinou rozpoutá nezřízený chaos. Bohužel příliš nepomáhá to, že vaši parťáci rádi nabíhají do vaší palebné linie. State of Decay 2 sice v rámci správy základy nabízí několik nových stavebních možností, ale oproti předchozímu dílu se v tomto ohledu nijak zásadně neliší. Pokud jste si například představovali hlubší mechanismy managementu základny, kdy byste mohli rozdělovat přeživší na určité úkoly, budete bohužel zklamáni.

State of Decay 2 ale přeci jen nějaké ty novinky přináší, například již zmíněné vylepšené zombie. Abyste zastavili jejich šíření, musíte na mapě zničit půltuctu srdcí nákazy. Jakmile však začnete útočit na jedno z nich, připravte se, že se na vás sesypou všichni nepřátelé z širokého okolí. Náročnost těchto bitev postupem času stoupá, což je dáno zejména tím, že se do nich začnou zapojovat obzvlášť nebezpečné zombie jako Boomer nebo Juggernaut. Nutno říct, že stoupající obtížnost je dobře nastavená a motivující, nicméně někomu by mohla scházet možnost nastavit si vlastní úroveň náročnosti.

Vedle nemrtvých vám život mohou ztěžovat další lidé. S takzvanými enklávami můžete obcodovat, plnit pro ně malé úkoly nebo nabírat jejich členy do své skupiny. Nebo se inspirujete seriálem The Walking Dead a všechny vystřílíte, abyste se dostali k jejich zásobám. Ostatně, podobně by to při probíhající zombie apokalypse asi vypadalo i ve skutečnosti. Je však otázkou, zda by v takovém případě bylo skutečně vše tak nepříjemné, jak to předvádí State of Decay 2 z hlediska uživatelské přívětivosti. Je s podivem, že řada komfort zvyšujících funkcí, které jsme postrádali v prvním dílu, chybí také v pokračování. Například zničené zbraně, což je docela obvyklá záležitost, není možné opravit jednoduše v inventáři, ale je třeba je nejprve odnést do základny. Také vyložení surovin po plundrování vzdálené budovy je vše, jen ne příjemné a připomíná skutečnou práci. Alespoň, že pytle, které umístíte do kufru vozu, můžete nyní stiskem tlačítka automaticky přenést do základny, jakmile před ní zaparkujete.

Nejen kooperace zdrojem úžasných momentů

Vozidla hrají ve State of Decay 2 důležitou úlohu. Na rozdíl od prvního dílu a většiny survivalových her je musíte pravidelně dotancovávat a opravovat. Pokud si na základně zřídíte autodílnu, můžete je také opatřovat nejrůznějšími vylepšeními. Bohužel ani nejlepší pancéřování vás neochrání před nejnepříjemnějším nepřítelem hry. Tím výjimečně není žádná zombie, ale dosti svévolná fyzika jízdy ve spojení s kolizním modelem. Tato kombinace nedostatků způsobuje, že budete pravidelně o něco zaseklí, a to někdy bez možnosti z dané situace auto nějak dostat. State of Decay 2 bohužel čítá více větších či menších bugů, byť na ryze technické problémy jsem příliš nenarážel. Snad jen plynulost na výkonnějších PC by mohl být lepší.

Multiplayerový mód State of Decay 2 funguje příjemně bezproblémově. Nutností je vlastnosti účet ve službě Xbox Live, a to jak na Xbox One, tak PC, které navíc musí být vybavené operačním systémem Windows 10, abyste hru vůbec spustili. Pak už stačí se jen přihlásit do některé z partií jako dobrovolník. Pokud byste nechtěli hrát s cizími hráči, můžete se nechat pozvat přáteli. Proti zombíkům se můžete v rámci kooperace vypravit až ve čtyřech hráčích, ale má to svá omezení. Například není možné se významněji vzdálit od hostitelského hráče. On je také jediným, komu se ukládá pokrok v rámci mise, ostatní těží pouze z nasbíraných předmětů a zkušeností. Přesto vám kooperativní hraní State of Decay 2 přinese spoustu skvělých a zábavných momentů. Pozitivem je také podpora cross-play mezi platformami PC a Xbox. Pokud tak máte třeba konzoli a váš kamarád pouze počítač, můžete si i tak zahrát spolu.

Ať už budete hrát samostatně nebo s přáteli, připravte se na opravdu napínavý zážitek, který je dán především permanentní smrtí postav. Každá chyba může být tou poslední. V málokteré hře vám tak pocuchá nervy noční střetnutí se skupinou nemrtvých. Vzhledem k tomu, že vaši hrdinové získávají zkušenosti a neustále zlepšují své schopnosti, mrzí jejich případná ztráta několikanásobně. Navzdory spíše spartánskému grafickému zpracování je atmosféra hry jedinečná a v otevřeném světě vás čeká spousta osobních příběhů.

Proč tedy vlastně State of Decay 2 nedostane vyšší hodnocení než to, které se skví na konci článku? Důvodem je první díl, respektive skutečnost, že se od něj dvojka nijak zásadně neodlišuje. To by se dalo pochopit u pokračování, které vyjde dva roky po originálu, ovšem první State of Decay od pokračování dělí pět let a za tuto dobu autoři mohli přijít s mnohem větší porcí inovací. Druhý díl je sice výrazně vyladěnější než jednička v době svého vydání, ale že by to bylo zcela bez problémů, to se zdaleka říct nedá. Zcela jistě tu byl prostor vylepšit budování základny, stejně jako prohloubit charaktery postav. State of Decay 2 je tak jednoznačně povedenou hrou, lze si však snadno představit, že mohla být ještě výrazně lepší.

State of Decay 2 – trailer

State of Decay 2

0