Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War není zdaleka dokonalou strategií, ale fanoušky univerza potěší – recenze

Zní to jako skvělý mix. Vezmete osvědčené univerzum Warhammer 40.000 a zkombinujete ho s komplexní tahovou strategií ve stylu Civilizace. Když navíc víte, že společnost Games Workshop licencemi Warhammeru zrovna nešetří, nezbývá než se ptát, proč jsme na kombinaci 4X strategie s tímto světem museli čekat tak dlouho.

Každopádně jsme se v podobě Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War konečně dočkali. Nakonec z toho bohužel není jednoznačná záležitost. Díky hratelnosti se sice můžete těšit na starý známý efekt „odehraju ještě jedno kolo a jdu spát“, na druhé straně se nelze ubránit pocitu, že autoři spoustu potenciálu poztráceli někde cestou.

Vše se točí kolem temné války

Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War se tak pevně drží osvědčených mechanismů z Civilizace, že hráči, kteří mají s touto legendou své zkušenosti, nebudou takřka potřebovat žádný čas pro zapracování. Označení 4X je zkratkou pro čtyři slovíčka: Explore (průzkum), Expand (rozšíření), Exploit (vytěžení) a Exterminate (vyhlazení). Zkrátka si na začátku hry zřídíte základnu, vyzkoumáte suroviny jako potravu, minerály a energii, zadáte výrobu jednotek, spolu s nimi na hexagonové mapě prozkoumáte okolí a pustíte se do bojů s nepřátelskými národy.

Ve Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War máte na výběr ze čtyř různých frakcí: Astra Militarium (lidské Impérium), Space Marines, Orků a Nekronů. Na rozdíl od Civilizace nenabízejí jednotlivé národy jen pár zajímavých bonusů, ale mají zcela odlišné jednotky a herní styly. Například imperiální jednotky jsou k dispozici ve velkých masách, ale je třeba dbát na jejich morálku. Neohrožení Space Marines se s něčím tak banálním jako je morálka příliš nepotýkají a mohou si objednávat dočasná vylepšení, stejně jako údery z orbitu. Na druhé straně se však mohou opřít pouze o jedinou základnu na celé mapě. Nekroni pro změnu teleportují celé armády mezi svými nekropolemi a Orkové zase dokáží díky samoléčbě a válečným bonusům Waagh své nepřátele rychle přejet. Jakkoliv jsou ale národy odlišné, číslo čtyři je ale v konečném součtu na poměry 4X strategií příliš nízké. Autoři si zjevně nechali nějaký prostor pro rozšíření, ale základní balíček měl být zkrátka bohatší.

Znalci temného světa Warhammeru 40.000 jistě dobře vědí, že tady se vše točí kolem války. Oproti Civilizaci tak Gladius – Relics of War nenabízí možnost zvítězit pomocí kulturní nebo vědecké převahy. Rovněž diplomacie je velmi omezeným faktorem. Je třeba říct, že to pasuje k válečné předloze, ale zároveň to zkrátka trochu příliš limituje herní možnosti a ostatně i rozsah hry. S trochou kreativních nápadů by se tady ze známého univerza dalo vyždímat více.

Návyková, nikoliv dokonalá

Naopak příjemné je, že každou partií Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War prochází kampaň. Všechny národy zažívají svůj příběh. Vedle vojenského úspěchu je završení příběhu jedinou další možností, jak vyhrát. Úkoly od vás žádají stavbu určitých budov a produkci daných jednotek, případně zničení neutrálních monster a armád či vytěžení určitého množství surovin. Při splnění pak získáte různé bonusové suroviny, předměty nebo několik jednotek. Trochu mi ve hře chyběly náhodné momenty a prvky. To znamená, že po prvním dohrání jste viděli všechno a k dalšímu průchodu vás Gladius – Relics of War těžko přesvědčí. Tedy pokud mezi náhodné momenty nepočítáte nevhodné spuštění questů. Jednou mi hra například postavila před základnu obří armádu nepřátel, zatímco jsem se na druhém konci mapy věnoval obléhání nepřítele. Jistě pochopíte, že je extrémně frustrující sledovat, jak je vaše základna devastována, zatímco ji nemáte jak bránit.

Navzdory svým slabinám a limitacím dokáže Gladius v jádru docela dobře zabavit. Vděčí za to ale především samotnému principu 4X strategií, který je jednoduše nezničitelný. Také zde si budete chtít zahrát ještě jedno kolo, než se vám podaří získat hrdinskou jednotku, která se stejně jako v Dawn of War dokáže naučit speciální schopnosti. Ještě jedno kolo, než se vám podaří zničit nepřátelskou základnu.

Umělá inteligence Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War není špatná a bude s vámi držet tempo, pokud se zrovna nedopustí nějakého nepochopitelného přešlapu. Jako například, když si vypotřebuje takřka celý arzenál na vašeho v lese skrytého, a proto takřka nezranitelného hrdinu, namísto toho, aby se vrhla po nechráněných podpůrných jednotkách.

Na grafické orgie raději rovnou zapomeňte. Také v tomto ohledu se Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War stará spíše jen o to nejnutnější. Modely jednotek zrovna nepřekypují detaily, animace jsou omezené a prostředí nepříliš hezké. Také zde by se dalo srovnávat s Civilizací – bohužel ale jen s pátým dílem z roku 2010, nikoliv tím nejnovějším.

Verdikt

Z výše uvedeného je jasně patrné, že Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War se hodí jen pro určitou skupinu hráčů a není těžké uhodnout, že to musí být fanoušci stejnojmenného univerza. Abyste si tuto hru užili, je třeba mít k němu vztah, protože v opačném případě najdete na trhu řadu lepších 4X tahových strategií. Na druhé straně jde o prvního zástupce žánru v rámci Warhammeru 40.000, a proto jsem si jist, že si své hráče najde. Mohl však být o poznání lepší a rozsáhlejší.

Warhammer 40.000: Gladius – Relics of War

6.5

Hodnocení

6.5/10

Klady

  • Velmi rozdílné frakce
  • Fungující herní princip
  • Slušná kampaň

Zápory

  • Málo frakcí
  • Málo herních možností
Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na