Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes je zajímavým doplňkem původní hry – recenze

Hráči Kingdom Come: Deliverance jistě dobře znají vesnici Přibyslavice. Zdržovali se zde bandité, kteří přepadli hřebčín v Neuhofu a rovněž se na tomto místě odehrával první těžký souboj s bossem ve hře. Na střeše rozpadlého kostela. Vzpomínáte si?

V přídavku ke Kingdom Come: Deliverance, který nese název From the Ashes, dostanete od pána Diviše za úkol Přibyslavice znovu vybudovat. Už dlouho před událostmi z hlavní hry opustili tuto vesnici její obyvatelé, což je také důvod, proč posloužila jako ideální úkryt pro Prckovu loupežnickou bandu. Ale Diviš má s vesnicí své plány – přeci jen tudy protéká potok a okolní lesy poskytují dostatek dříví a zvěřiny, takže by byla škoda nechat Přibyslavice dále chátrat. Jediné, co je potřeba, jsou lidé. A to už je úkol pro hlavního hrdinu Jindřicha a obyvatele Stříbrné Skalice, kteří jsou v Ratajích maximálně trpěni. Jindřich se tak stává soudním vykonavatelem Divišovy vůle a nabídne obyvatelům Skalice šanci na nový domov.

From the Ashes vás nechá třeba i zkrachovat

Přídavek From the Ashes se bez problému napojí na vaši stávající pozici v Kingdom Come: Deliverance. Jakmile v rámci hlavního příběhu Přibyslavice osvobodíte, dostanete od Diviše zprávu, že s vámi chce mluvit o budoucnosti obce. Po první obhlídce vás vyšle za Ratajským místrodržícím, který vás na náměstí provolá za nového pána Přibyslavic s tím, že uvítáte nové občany.

Při návratu do vesnice je její stav už notně pozměněný. Noví osadníci odvedli kus práce. Zmizel stan banditů a les v blízkosti notně prořídnul. Pro From the Ashes autoři vyměnili velkou část herního světa, a to velmi chytře v pozadí, zatímco jste plnili misi na druhé straně mapy. Pravdou je, že pokud se přímo z Ratají vydáte do Přibyslavic, působí to celé trochu nelogicky, protože za několikahodinové nepřítomnosti se zde značně promění terén. Takové už jsou ale zkrátka nedostatky interaktivní dramaturgie.

První stavby, které v Přibyslavicích zřídíte, například provizorní radnici nebo pilu, mají za následek průběžné náklady, které budete muset hradit z vlastní kapsy. A není to málo, jde o stovky grošů denně. Pakliže svým povinnostem nedokážete dostát, klesá vaše pověst ve vesnici a může to vést až tak daleko, že vás Diviš zbaví funkce. From the Ashes je DLC, ve kterém zkrátka můžete také neuspět.

Starost o přísun surovin

Připravte se na to, že než Přibyslavice začnou generovat nějaký zisk a vyplácet se, budete mít proinvestováno dobře 15 tisíc grošů. Místy až akutní nedostatek prostředků do hry dostává zcela novou dynamiku, protože se budete muset začít starat o to, kde potřebné groše vezmete. Záhy zjistíte, že vaše představy o morálce polevují a že se uchylujete i k metodám, kterým byste se dříve s hrdinným Jindřichem vyhýbali. Pytláctví a krádeže jsou v Kingdom Come: Deliverance zakázané, ale možné a především – velmi lukrativní. Teprve tehdy, když vše podtrhnete a sečtete a zjistíte, že vaše budovy vydělávají, můžete být klidnější. Čas proti vám už tolik nepracuje, a když vaše vesnice vydělá poprvé 1000 grošů za den, starosti o zajištění prostředků odpadnou.

Kompletní výstavba Přibyslavic ale trvá několik herních týdnů. Jen renovace rozpadlého kostela vás přijde na 11 tisíc grošů a na jeho další rozvoj si připravte znovu 17 tisíc. Kolem a kolem do vesnice ve From the Ashes nacpete sto tisíc grošů.

Z toho tak trochu vyplývá i to, na jak dlouho vás From the Ashes zaměstná. Závisí to totiž v první řadě na prostředcích, které máte do začátku k dispozici. Komu se už v rámci původního dobrodružství podařilo nashromáždit jmění, dokáže vesnici vybudovat za pět až deset hodin. Ale v případě, že se ještě budete věnovat hlavním a vedlejším misím, do toho pak pytlačení nebo zlodějství, můžete ve From the Ashes strávit klidně dvacet hodin.

Coby soudní vykonavatel jste zodpovědní také za dodávky surovin do vesnice. Dřeva sice vyprodukujete spoustu, ale kameny, pšenici pro pekaře nebo uhlí pro kováře musíte importovat. Vaším úkolem potom je najít u obchodníků nejlepší nabídky potřebného zboží. Při svých toulkách světem narazíte také na staré známé postavy, které ale ve From the Ashes můžete najmout na otevřená místa ve své vesnici.

Nějaké ty bugy navíc

Veškerá rozhodnutí, ať už to bude zákaz pytláctví, které jako soudní vykonavatel učiníte, nebo schopný kovář, kteréhi najmete, se projeví ve vaší bilanci. To ale neznamená, že From the Ashes je hospodářskou simulací nebo snad budovatelskou strategií. Místa pro stavbu jsou jasně daná, pouze pořadí, ve kterém 13 staveb zřídíte, určíte sami. Mnohem více jde o jeden obrovský quest, ve kterém stojí v popředí stavění a hospodaření. Je to úkol, který je každopádně velmi době integrován do hry. A to tak, že mu odpustíte, že do Kingdom Come: Deliverance přidává zase nějaké ty bugy, které autoři pracně odstraňovali sérií patchů.

Také ve věci vyprávění příběhu má From the Ashes určité díry, a to zejména tehdy, když se do něj pustíte po ukončení hlavního příběhu Kingdom Come: Deliverance. Ten má totiž otevřený konec, který zároveň představuje úvod pro plánované pokračování. Zcela konkrétně na vás starý známý čeká v provizorním kempu severně od Neuhofu, aby Jindřicha odvedl za dalším dobrodružstvím. Přídavek From the Ashes však tento impuls zbrzdí o pár týdnů, což v rámci příběhu nepůsobí logicky. Asi by se nad tím dalo přimhouřit oko, nicméně dá se předpokládat, že hráči Kingdom Come: Deliverance přikládají příběhu značnou váhu a mohli by s tím tedy mít problém.

Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes představuje zajímavý a kvalitní přídavek pro působivou původní hru. Někdo by možná raději nová dobrodružství ve stylu předchozího Jindřichova dobrodružství, ale je pravdou, že From the Ashes se od originálu příjemně odlišuje a zároveň ho dobře doplňuje. Pro hráče, kteří hlavní příběhovou linku dosud nedohráli, představuje vítané rozšíření herních možností za běhu a postupně i zajímavý zdroj příjmů. Těžit budete i z vlastních obchodníků, případně dalšího zázemí. Pro hráče, kteří už kampaň mají za sebou, je From the Ashes zase příležitostí, jak se vrátit do oblíbeného světa.

Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes

7.5

7.5/10