X4: Foundations – konkurence pro Star Citizen – preview

Vývojářské studio Egosoft na Gamescomu představilo nový díl série X. A musím říct, že netrvalo dlouho a X4: Foundations mi začalo připomínat očekávaný Star Citizen Chrise Robertse. Přestože německý titul nemá tak obří rozpočet, příběh jeho vzniku také tak trochu připomíná pohádku.

V městečku Würselen u Cách od roku 1996 pracuje 20členný vývojářský tým na svém srdcovém projektu – vesmírné simulaci X, jejíž první díl X: Beyond the Frontier vyšel v roce 1999. Od začátku jde o ambiciózní projekt, který si dokázal vytvořit pevnou a angažovanou, byť ne zase tak početnou komunitu.

Základní myšlenka X je stále stejná a svým způsobem fascinující. V obřím dynamickém vesmíru se hráč může realizovat způsobem, jakým uzná za vhodné. Od bezvýznamného pilota se může vypracovat do pozice obchodníka, žoldáka nebo dokonce hospodářského bosse, který provozuje vlastní flotily lodí a buduje vesmírné stanice.

Možnosti realizace rostly s každým dílem, naposledy v kontroverzně přijatém, ale v průběhu let do pěkné podoby dodělaném X: Rebirth, jehož verze pro virtuální realitu je dostupná v Early Accessu.

Teď se tedy chystá X4: Foundations – zcela nový díl, který zohledňuje kritiku X: Rebirth od hardcore fanoušků a zároveň chce konečně vyřešit věčný problém série X. Vždy šlo o obří a komplexní hry, zároveň však byly velmi komplikované a nepřístupné. Spousta skvělých funkcí se skrývala v nepřehledných menu a začátek byl hodně pomalý, protože bylo nutné si každý úspěch a funkci odpracovat. To by se mělo změnit.

Simulace všeho

  • Dynamické univerzum. Galaxie, která bude podle Egosoftu větší než v X: Rebirth, bude od počátku zahrnovat plnohodnotné mimozemské rasy s vlastními hospodářskými systémy a typy lodí. K tomu přijdou ještě různé další frakce. Veškerá interakce mezi nimi bude kompletně simulována. Staví vesmírné stanice, zakládají obchodní cesty atd. Galaxie má působit živým dojmem – může dojít i k válečným konfliktům. Stát se může opravdu vše a přitom nic z toho nebude dopředu známo. Kromě misí autoři nic neskriptují a nechávají to na samotné simulaci.
  • Všechno se projeví. To, co se stane, se také zákonitě musí někde projevit. Pokud dojde k přepadení obchodní cesty a ke zničení obřího přepravního korábu, budou někde chybět suroviny a stoupnou jejich ceny. Toho opět půjde rychlou reakcí využít a vydělat. Veškeré zboží má jasně simulovaný řetězec. Někde vzniká, někam putuje a někde se prodává, případně znovuzpracovává. Ceny ovlivňuje nabídka a poptávka. Suroviny jsou pochopitelně zapotřebí i ke stavění lodí. To znamená, že cíleným odchytáváním transportérů můžete zamezit jejich konstrukci.
  • Samouzdravovací funkce. V případě, že dokážete způsobit, aby na některém místě chyběly suroviny, může to vyvolat velkou krizi. Nicméně nikdy by nemělo dojít k tomu, že se univerzum X4: Foundations položí. Umělá inteligence včas zareaguje a začne sama budovat vesmírné stanice, aby poptávku opět vyrovnala. Univerzum tak bude mít jakousi samouzdravovací funkci. Nic vám ale nebrání v tom, abyste z krize, kterou sami vyvoláte, také náležitě těžili.

Všechny lodě ovladatelné

  • Ovládat půjde každou loď. Hodně fanoušků starších dílů kritizovalo X: Rebirth za to, že v něm bylo možné ovládat pouze jednu loď. To se změní a v X4 bude opět možné ovládat vše – od stíhačů přes bombardéry po obří nákladní lodě.
  • Příkazy. Samozřejmě ale bude možné využít umělou inteligenci a dát ji rozkazy například k udržení obchodních cest či různým útokům.
  • Modulární výstavba základen. Vesmírné stanice bude možné konstruovat podle aktuálních požadavků, protože se budou stavět modulárním způsobem. Nejprve jádro spolu s dokovací stanicí a následně moduly podle přání. Připojit budete moct fabriky, prostory pro posádku, zbraňové systémy atd.
  • Prohlídky bez nahrávání. Podobně jako ve Star Citizenu budete mít vlastní postavu, prostřednictvím které řídíte plavidla, ale která je zároveň může z pohledu první osoby prozkoumávat. Stejně tak jednotlivé stanice. A to bez jakéhokoliv nahrávání. Zkrátka se zvednete z kapitánského můstku, přejdete do základny, přijmete úkol, půjdete zpět na loď, porozhlédnete se po ní a pak opět na kapitánský můstek.
  • NPC řízení. Bude možné najímat členy posádka. Například pilot vás zastoupí tehdy, zvednete-li se od řízení a opět vám uvolní místo ve chvíli, kdy se vrátíte.

Ovládání

  • Interface. Dosud velmi komplikovaný a přes řadu menu vedený interface by měl doznat zjednodušení. Základem bude mapa galaxie, kterou si budete moct přibližovat a oddalovat podle libosti, od pohledu na kompletní galaxii až po jednotlivé lodě.
  • Vše pomocí myši. Na této mapě budete moct vykonávat všechny možné funkce a dokonce řídit celá impéria. Obchod, příkazy umělé inteligenci a další – a to vše pomocí myši! Na každou loď nebo stanici budete moct kliknout pravým tlačítkem a zvolit, co má dělat.
  • Beam. Velkou roli bude hrát vývoj technologií, zejména takzvaného beamu. Kdo tento “teleport” vyvine, může si na mapě vybrat loď, na kterou se pak ihned přenese. Zpočátku to bude fungovat pouze na lodě v blízkém okolí, později po celé galaxii. Můžete tak rychle naskočit do akce, aniž byste se k ní museli složitě přibližovat.

Kampaň, hardware, multiplayer

  • Kampaň. Vstoupit do ní budete moct na různých místech a v roli různých postav. Podle toho, kterou si vyberete, budete mít možnost plnit vedlejší úkoly s ní spojené. Pro všechny má být společná hlavní příběhová linka o “zvláštní instalaci”, o níž však autoři nechtějí nic dalšího prozradit.
  • Grafika. Prezentovaný materiál vypadá skutečně dobře. Staví na novém, Egosoftem vyvinutém enginu, který slouží přímo potřebám hry.
  • Hardwarové požadavky. Podle autorů poběží hra navzdory značnému rozsahu a grafickým detailům na běžných počítačích. Minimem je Intel i5-4590, 8 GB RAM a Geforce GTX 950, respektive Radeon R9 290. Na disku má X4 zabírat pouhých 12 GB.
  • Multiplayer. Autoři se zatím nevyjádřili k tomu, zda bude X4: Foundations mít také multiplayerový mód. Zkušenost nám ale říká, že hra zůstane singleplayerovým zážitkem.
  • Ovládání. X4 bude možné ovládat na joysticku, gamepadu nebo klávesnicí a myší.

X4: Foundations – trailer

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Šéfredaktor internetového magazínu pro dospělé hráče Gamebro.cz. Dříve působil jako autor v mnoha tištěných i internetových médiích.

2
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
funboy
Host
funboy

Je to velmi špatná hra X4, která vyšla jako hotová, přitom je ve fázi asi jako starcitizen(tedy na míle daleko od hotové produktu)

Tomáš Lízner
Host
Tomáš Lízner

Kecy, je to vynikající hra. Egosoft a bugy po vydání jdou ruku v ruce, to je prostě smutný fakt. Nicméně kvůli pár menším technickým chybám, které Egosoft vždy rychle opravil, jen idiot může zatracovat celou hru. Po nepříliš slavném odklonu od klasiky v X rebirth je svými herními koncepty čtyřka příjemný návrat, resp. decentní upgrade výborné x3 tc a ap. Určitě doporučuju.