Matterfall – recenze

Kdyby se tak lidé od té mocné mimozemské technologie drželi raději dál! Teď mají, co chtěli. Jak už to tak bývá, vesmírná technologie se obrátila proti lidem a je to zase jednou na vojácích jako Avalon Darrow, aby průšvih vyžehlili.

O moc víc o příběhu Matterfall nepotřebujete vědět. V jádru nového shoot-em-up tvůrců Dead Nation a Alienation je totiž ryzí akce. Na rozdíl od takového Resogun, za kterým rovněž stojí studio Housemarque, se ale nebudete pohybovat ve vesmírné lodi, nýbrž se masám nepřátel postavíte po svých a předvedete k tomu svůj plošinovkový um.

Hrátky všeho druhu

V Materfall sledujete dění vždy pohledem z boku, zatímco levým stickem řídíte pohyb hrdinky a pravým udáváte směr střelby. Dostanete se i do míst, kde vlivem absentující gravitace, budete poletovat. Pokud je necháme stranou, obvykle budete běžným způsobem probíhat areály jako jsou vědecké stanice, továrny, ale třeba také peklo. Díky svému bojovému obleku ovládá Avalon takzvaný dvojitý skok. To ale naštěstí není jediná schopnost, kterou v této kombinaci shoot-em-up a klasické plošinovky budete muset využívat.

Avalon se pyšní také využitím paprskové energie. S její pomocí se můžete po dvojitém skoku katapultovat ještě výše nebo si pomoct k překonání propasti. Samozřejmě budete energii na mnoha místech využívat i k tomu, abyste si zpřístupnili různé plošiny. Ve speciálním stavu ale vydržíte jen pár sekund, zato v něm ale dokážete odrážet i nepřátelské projektily. Vězte, že i tak koordinace skákání a současné palby po nepřátelích vyžaduje maximální koncentraci.

Pokud jste v boji dostatečně úspěšní, začnou se objevovat pole tzv. matérie, které můžete pomocí energetického paprsku nechat implodovat a tím odstranit všechny nepřátele v blízkém okolí. Zmíněné postrčení lze využívat rovněž takticky. Pokud jím prorazíte nepřátele, dostanou se na chvíli do statické fáze, kdy jsou zranitelnější.

Zatímco na začátku jsou nepřátelé jednoduše střižení a poté, co se objeví, směřují vaším směrem a nechají se snadno odpravit, budete mít s každou další úrovní více práce. Někteří nepřátelé se kontinuálně pohybují proti vám a následně vám pod nohy hodí pasti. Další disponují štítem, který uvolní pouze v momentě svého útoku. Už jen to vyžaduje správné načasování. Když k tomu paralelně útočí další protivníci, dostanou se žánrem nepolíbení hráči rychle do potíží. Už na střední stupeň obtížnosti je Matterfall poměrně obtížnou hrou. Přesto musím uznat, že jsou obtížnosti dobře vyvážené.

Obtížnost volte pečlivě

Sice můžete na všech obtížnostech sbírat životy od padlých nepřátel, ale už jen skutečnost, že na jednoduché obtížnosti máte pět políček životů a na normální jen čtyři, dělá ten správný rozdíl. Snad jen místa, kde hra automaticky ukládá pozici, by mohla být tu a tam rozmístěná šikovněji. Často se mi stávalo, že po smrti jsem se musel probíjet delším úsekem hry, než jsem se opět propracoval k ošidnému místu. To si klidně můžete zopakovat několikrát, což je už je poněkud frustrující, přestože to samozřejmě extrémně motivuje k tomu, abyste situaci napříště vyřešili lépe.

Tak trochu jako v Resogun budete muset v úrovních zachraňovat civilisty. Ty vám nedají jen bonusové body, ale také přístup k různým výhodám. Ty zahrnují gadgety typu granátu, stejně jako vylepšení primárních zbraní a podobné permanentní prémie. Po odemčení si je můžete vzít i do opakovaných průchodů misemi. Zejména na vyšších obtížnostech nebo ke konci kapitol proti bossům budete vděční za vše, co máte navíc oproti standardu.

V případě bitev s bossy je ale ještě důležitější než různé výhody znalost jednotlivých fází boje, které jsou neustále náročnější. Jakmile se k určitému bossovi jednou propracujete, můžete si jeho souboj střihnout jako samostatnou kapitolu, třeba na vyšší obtížnost. Stejně tak se můžete po odemčení na jednoduchou nebo normální obtížnost podívat do jakékoliv kapitoly znovu. To je samozřejmě v podobné hře extrémně důležité, abyste měli šanci zapsat slušné skóre do online žebříčků.

Stejně jako v nedávno vydané Nex Machina se i v Matterfallu autoři vyřádili po vizální stránce. Ve vypjatých chvílích je to opravdová přehlídka efektů. Přitom je třeba konstatovat, že přehlednost v jednotlivých úrovních tím netrpí. Z hlediska technické stránky bych si lepší představoval pouze nahrávací časy, které jsou na začátku úrovně docela dlouhé. Naopak zvuk je vynikající a dokresluje ho i skvělá techno hudba.

Mohlo by se zdát, že finské studio Housemarque chrílí jednu shoot-em-up hru za druhou a příliš při tom nehledí na kvalitu nebo jedinečnost jednotlivých titulů. Jenže je tomu přesně naopak! I Matterfall potvrzuje, že v portfoliu není jen do počtu, ale nabízí opravdu prvotřídní hratelnost, která velmi dobře kombinuje střílení a plošinovkové prvky a zajímavě tak střídá tempo hry.

Dostupné na: PS4

Matterfall – video

Matterfall