Český herní průmysl čekají zlaté roky. Kingdom Come: Deliverance je teprve začátek

Na začátku tisíciletí se zdálo, že český herní průmysl definitivně prorazil do světa. Vznikly tituly jako Operace Flashpoint, Mafia nebo třeba Vietcong, které se v hojné míře prosadily na západ od našich hranic. Do České republiky vstoupila společnost Take Two a koupila studio Illusion Softworks. Štěstí zkoušela také celá řada menších vývojářských uskupení, jejichž výtvory však často ani nespatřily světlo světa.

Postupně totiž tato vlna zase přešla a na české herní scéně začalo opět panovat sucho. Naštěstí se po letech ukazuje, že bylo jen zdánlivé a základy, které byly položeny, jsou skutečně pevné a ze získaných zkušeností bude možné těžit do budoucna.

Zisky úspěšných her jdou do miliard

Kingdom Come: Deliverance (recenze) ukazuje, že v českých luzích a hájích může vzniknout opravdu velká hra. A především, že se dokáže nejen zaplatit, ale ve výsledku také vydělat pořádnou sumu peněz. Vývojářské studio Warhorse na hře pracovalo přibližně šest let, přičemž tým tvořil sto až sto padesát lidí. Zdálo by se, že něco takového se přeci jen tak nemůže zaplatit. Jenže už dva dny po zahájení prodeje bylo hotovo. Od tohoto momentu začalo Kingdom Come: Deliverance generovat zisk. Impozantní, že?

Pokud vyjdeme z toho, že vývoj stál přibližně 200 milionů korun a z každé hry dostanou autoři přibližně 800 Kč (zbytek požerou distribuční náklady), zjistíme, že bylo třeba prodat nějakých 300 000 her, aby se hra s přehledem zaplatila.

Jenže Kingdom Come: Deliverance má našlápnuto ještě mnohem více. Že se hry prodá milion kusů, je dnes už v podstatě jisté. Za několik týdnů či měsíců se může dostat na metu 3 milionů kusů, čímž by vydělala desetinásobek investice. Tedy nějaké 2,4 miliardy korun.

Pochopitelně to neznamená, že když někdo začne dělat hru, skončí to podobným úspěchem. Přesto – je velmi pravděpodobné, že do českého herního průmyslu teď přitečou netušené peníze. Čeští investoři totiž mají z minulých let přetlak hotovosti, kterou mají problém investovat do smysluplných projektů. Úspěch Kingdom Come pro ně může být vodítkem, do čeho peníze vložit. Jako to udělal Zdeněk Bakala s nápadem Daniela Vávry, který předtím neuspěl u tradičních vydavatelů.

Hra Space Engineers se prodává jako po másle a studiu Keen Software vydělala vyšší stovky milionů korun.

Investoři se pohrnou

Částka 200 až 300 milionů korun, které v našich končinách vývoj větší hry stojí, může působit závratně. Ale ve světě velkých peněz, tam, kde se pohybují velké investiční skupiny jako PPF, Penta či Arca Capital, jsou to vlastně drobné. S potenciálně obrovským výnosem. Ono totiž když se hrou uspějete, nemusíte se zastavit na jednotkách milionů prodaných kopií, ale můžete jít do desítek, a tam už se o miliardách mluví ve spojení s měnami jako euro nebo dolar.

Kingdom Come: Deliverance přitom není jedinou českou hrou poslední doby, která na západě podobným způsobem prorazila. Obrovský úspěch zaznamenalo studio Keen Software se svými Space Engineers, kterých se dosud prodalo 2,5 milionu kusů (pravda, za poloviční cenu 25 eur), ale také Bohemia Interactive s online titulem DayZ, který sice stále není definitivně hotový, ale 3,5 milionů hráčů už si ho koupilo v předběžném přístupu.

Peníze se tedy najdou, zajímavé projekty rovněž. Největším problémem tak v malé zemi, jakou Česká republika je, bude najít dostatek pracovních sil, které by projekty zrealizovaly. Značnou část z nich z trhu vysálo Warhorse, které by bylo hloupé, kdyby si je neponechalo na vývoj svého dalšího projektu. Další pracují v Bohemia Interactive a mnoho těch schopných už nejspíš nezbývá. Český herní průmysl tak zřejmě narazí na obecný nedostatek pracovních sil panující na našem trhu ještě větší měrou než jiné segmenty.

To ale neznamená, že tu nebudou v příštích letech vznikat skvělé hry. Jen jich možná nebude tolik, kolik by jich být mohlo, případně jejich vývoj nepůjde tak rychle, jak bychom si přáli. Ale i na tom je možné pracovat…

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Šéfredaktor internetového magazínu pro dospělé hráče Gamebro.cz. Dříve působil jako autor v mnoha tištěných i internetových médiích.

1
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal121
Host
Michal121

KC:Deliverance je šit a parádní podvod na všechny, kdo si jej kjoupili. Škoda, že se špatná hra nedá vrátit, jako špatný boty. Myslím, že zklamanejch hráčů, kteří byli natěšení na konečně zase českou hru jsou ted brutálně zklamaní z bugů, gagů v updetu, ale hlavně z nudy. Z brutální nudy, která je pro tuhle hru typická. Rádoby vylepšenej TES:Oblivion, TES:Skyrim atd. Nuda jak prase. Jen vizuální stránka, která je parádní k úspěchu nestačí.
Sorry, ale tohle by si měl vyžrat Bakala.