Electronic Arts nenávidělo Ultimu Online. Ta nakonec dala vzniknout miliardovému odvětví

Dlouho předtím než World of Warcraft přilákalo miliony hráčů, pojem MMORPG rozšířilo mezi širokou veřejnost a definovalo ho tak, jak ho dnes známe, měl legendární herní vývojář Richard Garriott se svou sérií Ultima v podstatě stejné plány. V první polovině devadesátých let ho doslova hnala myšlenka převést oblíbenou herní sérii do online podoby. Této své vizi tenkrát říkal Multima, jak odhalil na nedávné Game Developer Conference v San Franciscu.

Vydavatelská společnost Electronic Arts však touto vizí nebyla zrovna ohromena, ba právě naopak. Někteří zástupci firmy Garriotův nápad doslova nesnášeli. Dvakrát mu ho smetli ze stolu a potřetí mu na realizaci poskytli směšný rozpočet ve výši 250 000 dolarů.

Online hraní nikdo nevěřil

Nutno dodat, že už tehdy byl Richard Garriott hvězdou vývojářského nebe a Electronic Arts bylo jen jedním z mnoha středně velkých vydavatelů, pro kterého byl “Lord British”, jak si Garriot nechával říkat, a jeho studio Origin možná nejdůležitějším statkem.

Ultima Online funguje dodnes. Hrát můžete tradiční 2D verzi, případně přes rozšířeného klienta 3D verzi.

EA však věřilo v úspěch původní série Ultima, pro kterou Garriot v té době dokončoval Ultimu 9, která měla být zakončením této “trilogie trilogií”. Vydavatel sázel právě na tento titul, protože série měla širokou fanouškovskou základnu a vždy se dobře prodávala.

V ten moment se Ultima Online EA zkrátka příliš nehodila. Navíc jakési interní propočty manažerů prognózovaly komerční propadák, kdy se hry mělo prodat pouze 30 000 kusů. Přesto však Richard Garriott na svém snu pracoval dále. Sekundovali mu další fantastičtí vývojáři jako Starr Long, Ralph Koster nebo Rich Vogel.

Garriotta zachránili hráči

Když spotřebovali omezený rozpočet, což nutně muselo nastat, domnívalo se Electronic Arts, že projekt vyšumí do ztracena. Jenže Garriott zase jednou ukázal své vizionářství a představil něco jako dnešní předběžný přístup, jen s patnáctiletým náskokem. Začal totiž prodávat disky s betaverzí hry za poplatek ve výši 5 dolarů. Bez jakékoliv reklamy jich dokázal prodat 50 000 kusů, což zajistilo jak další prostředky na vývoj, tak především zbystření EA, které projektu konečně začalo věřit. Firma nakonec Garriottovi nabídla plnou podporu, pořádný rozpočet a dokonce možnost přetáhnout vývojáře z týmu pracujícího na Ultima 9 právě pro potřeby Ultimy Online.

Ultima Online nakonec vyšla v roce 1997, tedy dva roky před Ultimou 9, a stala se prvním pořádným MMORPG, tedy masivně multiplayerovým RPG. Po vydání se jí prodal skvělý milion kusů a navíc položila základy žánru, který později, třeba prostřednictvím World of Warcraft, vydělal miliardy dolarů.

 

Šéfredaktor internetového magazínu pro dospělé hráče Gamebro.cz. Dříve působil jako autor v mnoha tištěných i internetových médiích.

Komentujte

5 Komentáře zapnuto "Electronic Arts nenávidělo Ultimu Online. Ta nakonec dala vzniknout miliardovému odvětví"

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Darien
Host

Ultima Online byla ta vůbec nejlepší Roleplay MMORPG, která kdy existovala. Nic lepšího pro RP už nikdy nikdo nestvořil. Pomohl tomu právě isometrický pohled, kdy jste viděli vše, co se kolem děje a říká, texty nad hlavičkami postav byly hezkou součástí RP a my jsme třeba na DP2 prožili úžasná léta, která dala základ následnému přátelství skupiny lidí, která trvá dodnes, i když už každý hrajeme něco jiného.

Funboy
Host

Jinak díky za skvělej článek

Funboy
Host
Nedávno jsem se hádal s jedním hloupým wow fanatikem, který mi tvrdil, že Ultimu nikdo neznal a Wowko je až teprve skutečný nástupce. Tomu píčusovi jsem namítal že i v ČR se o té hře psalo, vědělo a hrála a argumentoval připojením domácností, kterou jsem mu propočítal na z celku internetového připojení obecně, ve výsledku se ukázalo, že na tom byla Ultima komerčně mnohem lépe než nějaký pojebaný wowko, píčus to nebyl schopen přenést přes srdce, uvidíme jestli se ještě wowko bude hrát za 20 let aniž by museli přejít na free to pay model, UPS ono se tak už… Číst vice »
Mech
Host

Ultima Online využívala hodně věcí z Ultimy Pagan(vizuálně si jsou hodně podobný), to jim určitě hodně práce ušetřilo. Dneska by se tomu dalo říkat asset flip, ale v tý době a s takovým rozpočtem…

Funboy
Host

Jen škoda že se Lord british nedržel ultimy, ta nová sračka co nazývá ultimou dě je naprostá hovadina.

TOPlist