Neukvapil se Bakala s prodejem Warhorse? Už Kingdom Come 2 může vyhrát jackpot

Na české herní scéně se minulý týden odehrál poměrně nečekaný obchod. Společnost THQ Nordic prostřednictvím své dceřiné společnosti Koch Media koupila vývojářské studio Warhorse, které stojí za nejúspěšnější velkou českou hrou posledních let. Pro koho je tento obchod vlastně opravdu výhodný?

Kingdom Come: Deliverance bylo na poměry toho, že šlo o prvotinu nového týmu a faktu, že za hrou nestál velký vydavatel, velmi úspěšným titulem. V rámci akvizice ostatně vyšlo najevo, že se do této doby prodaly dva miliony kusů. Číslo je to pochopitelně relativní jako je dnes relativní úspěch v herním průmyslu. Zajímavé hry se v současné době mohou prodat nízké stovky tisíc nebo klidně desítky milionů kusů. Rozdíly v kvalitě mohou být přitom nepatrné. Stále více záleží na tom, jak se titul strefí do aktuální nálady na trhu, případně jak se povede jeho marketingová kampaň.

Kingdom Come: Deliverance se prodává dobře. Na první ligu to ale nestačí.

Jistota pětinásobku

Zdeněk Bakala coby hlavní investor Warhorse je s výsledkem své investice pravděpodobně spokojen, byť je za svůj život zvyklý přeci jen vyšší zhodnocení jako v případě OKD (NWR), kde už to ale přeci jen drhlo o hranu zákona a poráželo dobré mravy. Bakala do hry investoval (kvalifikovaným) odhadem 200 milionů korun. Pokud sečteme výnosy z prodeje hry a následný prodej společnosti a vynásobíme to jeho 70% podílem, dojdeme přibližně k jedné miliardě korun. Investované prostředky se mu tak zpětinásobily.

Bakala v tomto ohledu ukázal poměrně malou trpělivost a možná svým způsobem neznalost herního trhu. Ten totiž skýtá v podstatě neomezené možnosti a jak už bylo řečeno, prodeje jednoho titulu mohou jít klidně do astronomických čísel. To se Kingdom Come: Deliverance nestalo, ovšem zde se není příliš čemu divit. Podobný úspěch totiž v drtivé většině případů vyžaduje vytrvalost a alespoň několik pokusů. Případně vzniká také jako vedlejší produkt.

Příklad ze sousedního Polska

Pokud bychom nechtěli chodit příliš daleko, můžeme si vzít za příklad polské vývojářské studio CD Projekt RED. Jeho zakladatelé začínali podobně jako tým kolem Warhorse, byť přeci jen s určitým vlastním kapitálem. Studio v roce 2007 vydalo Zaklínače, který byl v našich luzích a hájích nesmírně oblíbený, ale v globálním měřítku šlo možná o méně úspěšnou hru než Kingdom Come: Deliverance. Poláci ale neházeli flintu do žita a posilnění počátečním, byť omezeným úspěchem, se vrhli do druhého dílu. Ten v roce 2011 zaznamenal už větší zájem hráčů, i když se stále nestal něčím, co bychom mohli nazvat celosvětovým bestsellerem. Ten přišel až o čtyři roky později v podobě Zaklínače 3. Hra zaznamenala fantastické prodeje v desítkách milionů kusů a i čtyři roky po vydání si jí hráči stále v hojné míře kupují. CD Projekt se tak dostal do světové špičky vývojářských studií a pracuje na Cyberpunku 2077, který může být jeho dalším megahitem.

Až třetí díl Zaklínače byl pro CD Projekt RED jackpotem. Vydělal desítky miliard korun.

Jiným příkladem může být české vývojářské studio Keen Software House, které v roce 2012 vydalo titul Miner Wars Arena, který se s kdovíjakým úspěchem nesetkal a vypadalo to, že studio bude mít neslavný konec. Jenže tým kolem Marka Rosy to nevzdal a s pomocí nástrojů, které mu v podstatě zbyly z vývoje prvotiny, se vrhnul do experimentu v podobě Space Engineers, od kterého nikdo nic nečekal, ale který se po svém vydání v roce 2013 stal obrovským úspěchem. Hry se už v předběžném přístupu prodaly miliony kusů a Keen Software si tak na mnoho let zajistilo pohodlnou nezávislost.

Megahitem může být i vedlejší produkt

Poměrně dlouhou cestou musel projít také Epic Games, než v podstatě omylem narazil na zlatou žílu jménem Fortnite. Málokdo si dnes už pamatuje, že Fortnite bylo původně zcela jinou hrou a to, co dnes pod tímto názvem známe, byl za dva měsíce hotový mód do hry. Ten dnes vydělává miliardy dolarů v podstatě s minimálními vstupními náklady.

Jistě, někdy je lepší řídit se pořekadlem o vrabci a holubu, přesto se domnívám, že zde to za to kalkulované riziko stálo. Daniel Vávra a Martin Klíma kolem sebe vytvořili velmi talentovaný a zkušený tým vývojářů, kteří si právě vyzkoušeli, že na to mají. Majitelé studia si mohli pro jistotu stáhnout prostředky, které do Warhorse vložili na vývoj prvního Kingdom Come: Deliverance, protože to samo o sobě vydělalo dost na další projekty, tedy především zatím neoznámené, ale prakticky jisté Kingdom Come 2. I pokud by byl jeho rozpočet dvojnásobný, peníze by na to byly.

Ostatně, nový majitel Warhorse jistě nesází na to, že další projekt studia opět prodá dva miliony kusů. To už by z pohledu vložené investice žádný velký úspěch nebyl. THQ Nordic zkrátka počítá s tím, že v pražském studiu dřímá potenciál dělat velké věci a přinést této společnosti vedle letos vydaného Metro Exodus další AAA titul.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 11 Prumer: 4.8]

Šéfredaktor internetového magazínu pro dospělé hráče Gamebro.cz. Dříve působil jako autor v mnoha tištěných i internetových médiích.

6
Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Miri
Host
Miri

Pane Bakalo, kupte to zpet, prisim, jinak prodelate a vase hacienda ce Svycarsku uz se nebude moci rozrust!

Fany
Host
Fany

Zaklínač 2 měl hlavně velký problém s konkurentem jménem Skyrim…

Lucas
Host
Lucas

Bakalovu podnikatelskou minulost bych nechal raději spát. Ono to tzv. velké české podnikání je tak trochu cítit podsvětím a kriminálem. Spíš jde o to, že v naší vlasti máme tak nějak neutrální pohled na palčivé otázky dneška jako je gender, rovnoprávnost či politická koreknost. Ještě živě si pamatuji, jak po vydání Kingdoma se ve světě zvedla vlna nevole na určité věci ve hře. Jak bylo Vávrovi vyčítámo jakou poslouchá hudbu, nosí trička. Že ve hře nejsou černoši, ženy rytířky a že si Vávra vyrobil svůj osobní soukromí středověk. Tedy doufám, že noví majitelé nebudou nutit dělat Válečného koně něco co… Číst vice »

funboy
Host
funboy

Parádní článek

Divak
Host
Divak

Hezký článek ale vše může mít horký konec rozepře ohledně sjw agendy odchod p.Vavry a dalších a máte zkrachle studio jako nekolik jiných…

Petr
Host
Petr

Myslím, že by Kingdom Come měl vydržet na českém trhu.. Bakala mi je fuk.. Jen mě mrzí, že to jde zase do světa.. 2,3 pokračování a po ČR nebude znát..