Shadow of the Tomb Raider vypadá jako nejlepší dobrodružství s Larou Croft – první dojmy a záběry z hraní

Závěr novodobé trilogie o Laře Croft vzbuzuje značná očekávání a znát to bylo i na veletrhu E3 2018, kde se u stánku Square Enix stála úctyhodná fronta a stěna za ním se postupně plnila jedním oceněním za druhým. Shadow of the Tomb Raider jde jasnou cestou s cílem stát se jedním z největších hitů podzimního herního trhu.

V rámci prezentace na E3 jsme se poprvé mohli podívat do takzvaného Paititi, což v případě Shadow of the Tomb Raider není nic jiného než rozsáhlý hub uprostřed herního světa. Lara Croft původně hledala v ruinách ležící mayské město a našla přitom odlehlé Paititi, které už je staletí odstíněno od vlivů vnějšího světa.

Mayské městečko novou základnou

Kdysi idylické městečko uchovávající tradice prastaré mayské kultury se však dostalo pod kontrolu brutálního kultu. Vzhledem k tomu, že jeho členové hledají stejný artefakt jako Lara, spojí se mladá archeoložka s místními rebely, kteří bojují proti vlivu sekty. Právě oni opatří hlavní hrdince typický outfit, ve kterém se bez větší pozornosti může po Paititi pohybovat. Toto sídlo totiž nepředstavuje bojovou zónu, ale je v první řadě bodem, ve kterém se střetávají obchodníci, zadavatelé úkolů a samozřejmě letitá tajemství. Tady se především objevuje.

Paititi se v Shadow of the Tomb Raider skládá z různých čtvrtí, ve kterých se místní věnují různým aktivitám. Při práci tak můžete pozorovat rybáře, šátkaře nebo kupce. Navzdory kultu má pobyt v mayském sídle patřit k těm klidnějším a příjemnějším momentům hry, která jinak působí velmi temným dojmem. Věnovat se tu budete také menším úkolům, například hledání ztracených kostek malého chlapce.

Na tržišti nám tvůrci Shadow of the Tomb Raider ukázali, jak se Lara může zapojit do obchodních aktivit, kdy může kupovat a prodávat nejrůznější předměty. K tomu jí slouží zlaťáky, za něž si může pořídit například různé outfity. K tomu patří i prastaré zbroje, jež si hrdinka může opravt a začít používat. Každý z těchto outfitů má svůj příběh a nejde tak jen o další skin.

Stejně jako v předchozím díle se Lara Croft může také v Shadow of the Tomb Raider učit různým řečem a dialektům. S tímto věděním může rozklíčovat prastaré texty, které jsou vepsány v monolitech. Jejich prostřednictvím jsou do hry zaneseny nápovědy vedoucí k zajímavým místům na mapě. Archeoložka však do Paititi nedorazila, aby se tu věnovala bohulibým činnostem, ale proto, že se doslechla o tajuplné kobce v blízkosti.

Nová koncepce kobek

Nezbývá tak než se vydat za hranici města – do divočiny. Zde se Lara může pustit do lovu různých zvířat a odhalovat různá tajemství. Je také zcela jasné, že tato oblast nabyla v Shadow of the Tomb Raider značných rozměrů. Kromě toho je tu také propracovaný vertikální prostor. Vyplatí se tak rozhlížet se po objektech, po kterých by bylo možné vyšplhat do výšek. V souvislosti s tím nám designér Jason Dozois prozradil, jak se to bude v Shadow of the Tomb Raider mít s řízením obtížnosti.

Hra poněkud netradičně nabídne tři kategorie, ve kterých můžete volit obtížnosti. Jde o boje, objevování a hádanky. Pakliže například nastavíte obtížnost objevování na maximum, zmizí z herního světa bílá označení míst, na která může Lara šplhat. Tímto způsobem lze také deaktivovat Lařinu mluvenou nápovědu o tom, co by bylo potřeba udělat dále. Vlastně je to skvělý nápad, díky kterému si ze Shadow of the Tomb Raider bude moct každý udělat přesně takový zážitek, jaký je mu libo. Kdo si chce naplno užít boje, ale nechce být zdržován hádankami nebo parkourovými prvky, nastaví si vše podle vlastních představ.

K hledané kobce se Lara dostane skrz pod vodou ležící vchod. Ostatně, prozkoumávání světa pod vodou bude v Shadow of the Tomb Raider hrát mnohem větší roli. Tím vývojáři vyhověli často vyslovovanému přání fanoušků. Uvnitř kobky se pak okamžitě odhalí nové designová filozofie pro tento typ prostor, ve které je kladen důraz na temná, dlouho opuštěná místa, jimiž je třeba projít hezky odspodu až nahoru. K tomu Laře pomohou nové pohybové možností jako abseiling s pomocí jejích šplhacích sekyrek. Jaká přesně nebezpečí hrdinku v kobce čekají, nám však autoři nechtěli prozradit. Namísto toho přepnuli na uloženou pozici, která nás zanesla do o poznání pokročilejší fáze hry. V džungli nám pak převedli nové plíživé mechanismy a také bojový systém pod mottem „staň se součástí džungle“.

Propracované plížení

Lara se v tomto úseku Shadow of the Tomb Raider nachází v džungli a je vyzbrojena svým lukem a nožem. Otevřená přestřelka proto není alternativou. Namísto toho vyskočí na strom, odkud získá dobrý přehled o skupině nepřátel níže. Správný čas vyzkoušet nový mechanismus a sice jedové šipky, které v nepřátelích probudí strašlivý strach. Ti pak napadají vše, co se hýbe včetně vlastních parťáků, a po nějakém čase umírají. Dále Lara využívá bahnité kaluže k tomu, že si jejím obsahem potře tvář a paže. Díky tomu se ve tmě stává takřka nerozeznatelnou od kmenu stromu. Tento efekt podpoříte ještě postupným vypnutím světel, které nepřátelé v okolí rozmístili.

Když už se přeci jen něco pokazí a některý z nepřátel vás objeví, platí, že není třeba házet flintu do žita, ale naopak zachovat klid. Shadow of the Tomb Raider vám totiž poprvé v sérii umožní po vypuknutí boje přejít zpět do plíživého módu. Podobně jako v The Last of Us je ale nejprve třeba zmizet ze zorného pole nepřátel a využít některé z možností schovat se. Nepřátelé pak hledají sice Laru, ale pokud se dobře schová, může pokračovat v neslyšné likvidaci.

Shrnutí

Shadow of the Tomb Raider působí už teď velmi vyzrálým dojmem. Potěšila mě propracovanost Paititi, které se jeví jako skutečně smysluplnou částí hry. Stejně jako je opravdu radost používat široký repertoár Lařiných schopností a zkoušet různé možnosti řešení situací. Po vizuální stránce pak hra vypadá výborně a využívá schopností aktuální generace konzolí na maximum. Shadow of the Tomb Raider vyjde 14. září 2018 pro PC, Playstation 4 a Xbox One.

Shadow of the Tomb Raider – záběry z hraní

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 0 Prumer: 0]

Redaktor a hlavní recenzent serveru Gamebro.cz. Jinak vášnivý sběratel starých herních konzolí a her.

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na