Assassin’s Creed: Odyssey se hraje podobně jako Origins, ale přeci jen přináší novinky – první dojmy

Tak trochu jsme s tím počítali. Aniž bychom chtěli zbytečně prozrazovat detaily, už v Assassin’s Creed: Origins leccos nasvědčovalo tomu, že bude pokračování umístěno v Řecku. Oproti očekávání však Assassin’s Creed: Odyssey nerozvíjí příběh hlavních protagonistů Origins, tedy Bayeka a Aye, ale jde 400 let dál do minulosti.

Ale je to vůbec možné, vytvořit nástupce série několik staletí před vznikem řádu asasínů? Ano, zní to komicky, ale je to tak. V rámci E3 2018 jsme si Assassin’s Creed: Odyssey mohli zahrát a můžeme vás uklidnit: tohle vypadá na klasický Assassin’s Creed se vším všudy. Přebírá přesně ty novoty, které se hráčům v Origins líbily, a k tomu samozřejmě přidává nějaké to vylepšení a rozšíření.

První volba hned na začátku

V roce 431 před naším letopočtem, v dobách největší slávy Sokrata a dalších filozofů, převezmete kontrolu nad novým hrdinou. A už tady narazíte na první velký rozdíl, kterým se Assassin’s Creed: Odyssey vyznačuje oproti starším dílům. Poprvé si totiž můžete svobodně zvolit, zda budete hrát za mužského nebo ženského protagonistu. Žádné střídání postav pro jednotlivé mise, ani rozdílné schopnosti. Zkrátka se rozhodnete pro hrdinu Alexiose nebo hrdinku Kassandru a spolu s ním pak prožijete dobrodružství.

Tato možnost volby ohledně hlavního charakteru by měla být hrou vysvětlena v rámci příběhu. Jak a o co přesně půjde, to autoři zatím nechtěli prozradit. Ať tak nebo onak si ale v Assassin’s Creed: Odyssey zahrajete za vnuka nebo vnučku legendárního sparťanského krále Leonida. A vzhledem k v té době ještě neexistujícímu bratrstvu asasínů nebudete mít přístup k ikonické skryté čepeli, dostanete zcela novou speciální zbraň. Tou není nic menšího než kopí samotného Leonida. Kdo si ale už zahrál Assassin’s Creed: Origins, dobře ví, že čepel se časem přeci jen znovu objeví. Vždyť tu bylo ještě něco s tím králem Xerxem.

Volba hrdiny je pouze jednou z mnoha, které Assassin’s Creed: Odyssey učiníte. Origins sice posunulo sérii Assassin’s Creed na novou úroveň, když hru vybavilo propracovaným RPG systémem ve stylu Zaklínače 3 a bojovým systémem ve stylu Dark Souls. Ale zároveň to bylo po dějové stránce silně nalinkovanou záležitostí. RPG hru však mimo jiné určuje příležitost ovlivňovat dění kolem. Autoři to v Assassin’s Creed: Odyssey pochopili a v dialozích vám poskytnou různé možnosti odpovědí. Někdy poslouží k tomu, abyste se o určitém tématu dozvěděli více. Dostatečně často by ale určitá reakce měla vyvolat přímý dopad na průběh mise nebo dokonce celého příběhu. Ubisoft dokonce slibuje, že každý hráč by měl zažít jedinečný zážitek, což je oblíbený příslib herních tvůrců, který je samozřejmě nutné brát s rezervou. Že se však v tomto ohledu něco mění, dokládá i to, že poprvé v rámci série můžete těšit odlišná zakončení děje.

Po herní stránce zůstává Assassin’s Creed: Odyssey na první pohled přesně tím, co od série nejpozději od Origins očekáváte. Těšit se můžete na velký otevřený herní svět, ve kterém sice hlavní a vedlejší mise nemůžete plnit zcela podle libosti, ale máte v tom opravdu značnou flexibilitu. Kromě toho se můžete věnovat šplhání na body, ze kterých budete mít krásný výhled a jež vám rozšíří mapu, dobývat sídla lupičů, hledat schované předměty apod. Abyste si pod středověkým slunkem neodřeli sandály, můžete si kdykoliv přivolat věrného koně. Pomůže vám také další zvíře – orel. Po stisku tlačítka nad ním převezmete kontrolu a můžete tak špehovat v místech, která jinak ovládají nepřátelé, případně pak zjistit jejich úroveň apod. A když už se budete pohybovat po svých, můžete opět šplhat prakticky po jakémkoliv povrchu. Není to samozřejmě příliš realistické, ale zcela jistě efektivní a propůjčuje to světu příjemnou vertikalitu.

Svět plný zkušeností

Už jsme zmínili zkušenostní úroveň našich nepřátel. Z toho lze logicky vyvodit, že svou úroveň bude mít také hlavní hrdina. Pochopitelně v ní budete stoupat spolu s tím, jak budete plnit úkoly a jak dobře se budete bít v boji. Jakmile postoupíte na nový level, dostanete zkušeností body, které můžete investovat do tří různých skillových stromů, které zahrnují lovce, bojovníka a asasína. V normálním herním průběhu je třeba se velmi snažit, abyste si odemkli veškeré schopnosti a ani to není cílem hry. Mnohem důležitější je pečlivě volit, jakým směrem se chcete ubírat. Budete se soustředit na plížení nebo raději vyrazíte do frontálního útoku? Záleží vám na spektakulárních manévrech nebo raději zůstanete skryti ve stínu. Stejně jako v předchozím díle si tak můžete tímto způsobem vytvořit hlavního hrdinu zcela podle svého přání a individuálních představ. Opět na vás čeká velký výběr předmětů, jimiž můžete ovlivnit hodnoty své postavy a které mají také přímý vliv na hratelnost.

Podle zvolené zbraně, ať už jde o rychlou šavli, pomalou a těžkou sekyru nebo prudkou palici, je třeba v bojích fungovat trochu odlišně. Principiálně se boje podobají těm v Origins a tím pádem také Dark Souls hrám. Po pečlivém osahání nám však přišly ještě náročnější a vyzývavější, ale také propracovanější než dříve. Zaměříte své protivníky a pak se do něj pustíte lehkými nebo těžkými údery. Útoky, které se předtím naplňují, se postarají ještě o větší škody, potřebují však dlouhý čas a v jejich průběhu jste zranitelní. Naprostou nutností je neustálé vyhýbání se útokům, stejně jako speciální manévry typu chycení, kterým můžete vytrhnout nepříteli štít.

Zatím docela jednoduše působí práce s lukem a šípem. Stačí pár tref do čela nebo kolena a protivník už se kácí k zemi, aniž by vůbec přišel do vaší blízkosti. Pokud by Assassin’s Creed: Odyssey v tomto ohledu následoval styl Origins, byla by hra po dosažení určité úrovně a odemčení určitých schopností brzy příliš jednoduchá. Doufejme, že výlet do antického Řecka bude lépe vyvážený.

Ale ne všechno se v Assassin’s Creed: Odyssey posouvá kupředu formou vylepšení. Těšit se můžete i na opravdové změny, případně návrat z dřívějších časů série. Zatímco námořní bitvy, které znáte z Black Flag a Rogue, byly v Origins přístupné pouze v odlehčené formě v rámci několika misí, nový díl na ně opět sází ve velkém. Řecká pevnina a řecké ostrovy jsou obklopeny spoustou vody, kterou můžete spolu se svou posádkou proplouvat. Coby kapitán budete stát na palubě a rozdávat příkazy své posádce, například „plnou parou vpřed“, „vyhodit kotvy“ apod. Zajímavé přitom je, že podle autorů bude možné jako člena posádky rekrutovat prakticky jakoukoliv postavu, kterou potkáte.

Zpátky do budoucnosti

Zcela bez jakéhokoliv vzoru v dřívějších dílech série jsou masové bitvy. Ty spočívají v tom, že se skupinou spolubojovníků vytáhnete proti masám nepřátel. Podle tvůrců se takto může střetnout až 150 bojovníků najednou. Jakmile se ocitnete na bojišti, platí, že je třeba snížit lištu odporu nepřátelské armády a nakonec ji zcela vymazat. Můžete si to představit jako bojovku. Vedle normálních vojáků na vás čekají obzvlášť silní protivníci, stejně jako speciální verze, které jsou o poznání větší a odolnější než jejich parťáci. Pokud se vám je podaří porazit, snížíte sílu nepřátelské armády o citelný kus. Tyto bitvy jsou velmi zábavné, protože musíte dávat neustále pozor na všechny strany, jelikož útok může přijít odkudkoliv. Bohužel se tu ukazuje také zatím největší slabina bojového systému. Je velmi obtížné bojovat cíleně, když na vás útočí více než jeden protivník. Přestože zaměříte určitého nepřítele, stane se, že hra vaší akci špatně interpretuje a odvede úder na někoho jiného. Některé bojové situace se tak dají plánovat jen velmi obtížně a chybí jim preciznost.

Součástí každého Assassin’s Creed jsou také výlety z minulosti do budoucnosti, kde je celá série oficiálně ukotvená. Přestože tyto herní vložky u hráčů většinou budí nevoli, Ubisoft se jich zarytě drží. Výjimkou nebude ani Assassin’s Creed: Odyssey, který v tomto směru naváže přímo na Origins. Opět se vžijete do role Layla Hassan, bývalé spolupracovnice templářského koncernu Abstergo. Čekají vás tak krátké úseky, které se po herní stránce příliš neliší od řeckého dobrodružství. Jen doufejme, že na nich autoři trochu zapracují, protože v Origins příliš zábavné nebyly.

Shrnutí

Popravdě, opravdu jsem si přál, abych tento rok na E3 2018 žádný nový Assassin’s Creed neviděl. Ne snad proto, že by se mi série nelíbila. Naopak, zatím jsem hrál každý díl této série. Ale Origins v loňském roce zaznamenaly tak značný kvalitativní krok kupředu, že by pokračování potřebovalo také alespoň dva roky vývoje, aby bylo také podobně dobré a propracované. To se ale nestalo a Assassin’s Creed: Odyssey vyjde v roce 2018. Po prvním zahrání se ale naštěstí mé pochybnosti o kvalitě hry nepotvrdily. Ubisoft Quebec, jež tentokrát za vývoj zodpovídá, na hře podle vlastních slov pracuje už docela dlouho a snad i díky tomu se Odyssey hraje více než dobře. Slibně působí především důraz na příběh a rozhodnutí, která ovlivní jeho průběh. Stále se samozřejmě může stát, že si v říjnu řekneme něco ve stylu, že by bylo lepší, kdyby série tento rok odpočívala, ale šance, že se tak nestane, naštěstí vzrostly.

Hodnotit text
[Celkem hlasu: 1 Prumer: 5]

Redaktor a hlavní recenzent serveru Gamebro.cz. Jinak vášnivý sběratel starých herních konzolí a her.

Komentujte

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozornit na