Red Dead Redemption 2 je nejlepší hrou posledních a asi také několika příštích let – recenze

Jeví se to až neuvěřitelně, když člověk konečně v rukou třímá disk, na kterém jsou stylovým písmem vyvedena tři kouzelná slova s jednou číslovkou, která nechává vzpomenout na úžasné zážitky s předchozím dílem. Navíc vědomí, že tentokrát to bude pravděpodobně ještě mnohem lepší, dokáže ruce rozklepat tak, že začne být problémem vložit posvátný disk do příslušného místa herní konzole. Red Dead Redemption 2 je zde, přátelé! A očekávání jsou vyšponovaná na maximum takovým způsobem, že jsem si v roli recenzenta málokdy připadal tak zbytečně. O této hře jakoby bylo už předem rozhodnuto. Bude to zkrátka hit. Zkrátka i proto, že od Rockstar Games na nic menšího nejsme zvyklí.

Red Dead Redemption 2 není GTA 5 na koni

Pokud si na něco z prvního Red Dead Redemption vzpomínám opravdu zřetelně, je to skvělý způsob vyprávění příběhu, který se za každou cenu nedržel konvencí tehdejší doby a působil proto tak svěže. Dnes jsme ale o osm let dále a herní průmysl se posunul. Nejúspěšnějším titulem všech dob se stalo GTA 5, shodou okolností rovněž od Rockstaru, a tak se někteří hráči před vydáním RDR 2 nahlas obávali toho, že Rockstar zkusí vzít úspěšnou formulku ze své novodobé gangsterky a oblékne ji do kožených kalhot a usadí do koňského sedla.

Autoři nakonec tomuto pokušení srdnatě odolali, a přestože Red Dead Redemption 2 na první pohled svým otevřeným světem a širokou škálou možností může působit jako GTA 5 na Divokém západě, brzy zjistíte, že nic není vzdálenější pravdě. Hra se soustředí na pečlivé odvyprávění příběhu, postavy a atmosféru, kterou utváří nádherně zpracovaný herní svět a příjemný hudební podkres, který neruší, ale neustále podtrhuje příslušné herní tempo. To zdaleka není vždy hektické jako v GTA 5. Celkově je mnohem klidnější, byť na adrenalinové momenty také řada přijde, nikoliv však ty nesmyslně přestřelené.

Nutno dodat, že Red Dead Redemption 2 své ostruhy nezískává tím, že by byl třeskutě originálním dílem. Naopak, do značné míry se drží osvědčených principů, které tradičně fungují – nespoléhá na ně ale zcela. To znamená, že v jednotlivých misích rozpoznáte mustry honiček, přestřelek a přepadení, ovšem prakticky vždy jsou skvěle a různorodě inscenované, takže z vás nikdy nevypadnou slova typu „už zase tohle?“. Zcela jistě to je dáno i tím, že vám některé postavy přirostou k srdci, jiné zase začnete nenávidět a že vás příběh zkrátka strhne.

Prvním mezi gangstery

Red Dead Redemption 2 je pro první díl prequelem a odehrává se několik let před ním. Zatímco v předchůdci jste coby John Marston lovili pro vládu své někdejší souputníky z gangu, tentokrát se stanete přímo členy nechvalně proslulé Van der Lindeho bandy. Nebudete však již hrát za Marstona, nýbrž Arthura Morgana, který je gangsterem od útlého věku a navíc představuje pravou ruchu vůdce gangu, Dutche van der Lindeho.

John Marston je v této době ještě členem gangu a z tohoto titulu také součástí několika herních úkolů, rozhodně však nestojí v popředí. Ostatně, celá skupina už rozhodně zažila lepší časy a po nepovedeném přepadení v Blackwater je zrovna na útěku před zákonem. Vláda se totiž snaží zbylé psance ve stále civilizovanější Americe pochytat a používá k tomu neomezenou škálu metod. Dutchovi tak došlo, že musí udělat poslední velkou věc, aby měl on a jeho kumpáni dostatek peněz na odpočinek v Karibiku.

Jak už to tak ale bývá, záležitosti neběží zcela podle plánu a naopak se vymykají kontrole. Dutchovo jednání je stále iracionálnější, takže se mezi gangstery objevují neshody. V tomto ohledu Red Dead Redemption II exceluje, protože jednotlivé charaktery jsou všechno, jen ne černobílé a jsou vybavené vlastní minulostí a motivací ke svým činům. Například hlavní hrdina Arthur je vlastně pěkný zmetek, ale postupem času zjistíte, proč tak jedná a jaký je jeho morální kodex. Navzdory nehezkým činům, do kterých se pouští, tak dokáže fungovat jako postava k identifikaci.

Gangsteři se zdržují v kempu, který je vaším útočištěm a pro který musíte shánět zásoby. Pohybují se zde další padlé bytosti jako lehké dívky, pistolníci nebo finanční žraloci. Banda rozhodně není nějakou pustošivou skupinou, ale cestuje zemí a usazuje se na místech, kde může obrat bohaté občany nebo stát o jejich prostředky, a to jak silou zbraní, tak třeba lstí. Ve výsledku tak není zase takový problém se s takovým počínáním identifikovat.

Plynulé, pozvolné a přirozené hraní

Red Dead Redemption 2 opět exceluje způsobem, kterým vypráví svůj příběh. Rozhodně nežene hráče od jedné akční sekvence ke druhé a nenutí se do neustále bombastičtějších efektů. Naopak, když si to děj vyžádá, dokáže na desítky minut zklidnit a být pro někoho možná až trochu nudná. Nikdy to ale není samoúčelné, naopak – působí to naprosto patřičně. Rockstar Games v tomto ohledu ukazuje v zásadě celé současné herní produkci záda, a to s až nebezpečným náskokem. Nejenže dokáže velmi dobře kombinovat otevřený svět s vyprávěním silného příběhu, což mnozí považují za nemožné, ale navíc příběh staví tak, že tento skvěle využívá možností, které mu poskytuje pouze videohra jako svébytné médium.

Vedle příběhu je druhým pilířem Red Dead Redemption II jednoznačně fantastický a obrovský herní svět. Nejenže vypadá nádherně a překypuje mnoha detaily, ale kromě toho se mu také daří být dostatečně autentickým a organickým, že hra dostává kontury eposu a je na hony vzdálená nepovedené parodii na westerny. Ať už se budete pohybovat po kaňonech, bažinách, stepích nebo horách, vždy budete mít pocit, jako byste byli na opravdovém Divokém západě. Předěly mezi jednotlivými typy prostředí jsou navíc plynulé a přirozené. Překvapivě svěže přitom působí fakt, že nad každou lokalitou nejsou desítky různých ikonek značících nejrůznější aktivity. Autoři evidentně chtěli, aby si hráči v RDR 2 užili také volnosti a toho komfortu, chvíli nic nedělat. Zdejší les může být zkrátka jenom lesem. Jistě, můžete se sem vydat na lov a možná narazíte na stopu legendárního zvířete, jehož kůži obchodník obzvlášť ohodnotí, ale hra na vás žádným způsobem nevytváří ani podvědomý tlak.

Jednotlivé části herního světa jsou živoucí i přesto, že se v nich třeba zrovna nevyskytují lidé. Narazíte tu na spoustu zvířat včetně zajíců, lišek, medvědů nebo vlků. Lidská sídla pak mají rovněž různé charakteristiky. Jinak to vypadá v městečku uprostřed plantáží, jinak v dřevorubecké vesnici a úplně jinak v nějaké jižanské metropoli.

Hodnocen podle skutků

Stejně jako v předchozím díle se vaše aktivity projevují na liště, na které vidíte, jak čestně nebo nečestně si počínáte. Pakliže jste coby Arthur Morgan v rámci možností muž dobrých činů, budou na vás NPC postavy reagovat pozitivně. V případě, že budete inklinovat k banditismu, nebudou vám věřit a budou se vám raději klidit z cesty. Pokud pomineme, že se na vaší pověsti podílí i to, zda si čas od času dopřejete v hotelu vanu, jde především o vedlejší úkoly a náhodné situace, které vaši pověst budou utvářet. Pokud zkrátka projedete kolem muže, kterého pokousal had, vaší pověsti to zrovna nepřispěje. V případě, že naopak pomůžete ochránit kočár před dorážejícími desperáty, získáte plusové bodíky. Konflikty můžete řešit i jinak divokou přestřelkou. Záleží, jak se k té které postavě zachováte a zda budete provokovat a konflikt eskalovat nebo naopak působit mírně. Z lecjaké situace se lze vymluvit. A kdo bude poctivě interagovat s okolním světem, dočká se i díky jednoduchému systému mnoha zajímavých a vtipných situací.

Ještě před samotným vydáním Red Dead Redemption 2 si řada hráčů dělala starosti, zda to autoři náhodou nepřeženou s oznámeným mikro managementem nejrůznějších každodenních činností. Hodně se mluvilo o tom, že hlavní hrdina musí pravidelně jíst, starat se o svého koně a obstarávat kemp gangu. Naštěstí se vše podařilo velmi dobře vyvážit, a pokud chcete, můžete zmíněné činnosti omezit na minimum. Zejména shánění potravy pro parťáky je věc, do které můžete investovat poměrně dost času, ale v případě, že lov není vaší preferovanou činností, nemusíte to s ním nikterak přehánět a hlavní příběh si stejně bez problému užijete. V opačném případě se však dostanete tu a tam k vedlejšímu úkolu nebo různým dialogům. Stravování a starosti o koně se sice nevyhnete – vše ale do hry velmi dobře zapadá a podtrhuje to celkovou atmosféru.

Skvělá akce a starost o koně

Základní výstavba hry není kdovíjak originální a čerpá z předchozího dílu, případně série GTA. Poměrně brzy po velmi poklidném, ale atmosférickém začátku se vám otevře kompletní herní svět a zadavatele úkolů uvidíte coby symboly na mapě. Prostřednictvím vedlejších misí jako jsou malé přepady získáte peníze navíc, zatímco hlavní mise posunují příběh. V případě, že budete prozkoumávat mapu, narazíte na různé otazníčky, pod kterými se opět skrývají vedlejší aktivity. Po první třetině hry se Red Dead Redemption 2 začne silněji orientovat akčním směrem, ale na mnohdy dlouhých cestách hrají důležitou roli také dialogy mezi zúčastněnými charaktery.

Pocit z akce je velmi podařený a přestřelky vám dají velmi dobrou zpětnou vazbu. V případě obzvlášť efektních zásahů vás hra odmění blízkým a zpomaleným záběrem. Podařený je také efekt, kdy je vaše palba přesnější a více smrtící, čím déle máte cíl zaměřený. Pokud se jen krátce vykloníte a vystřelíte takřka naslepo, nemůžete počítat s kdovíjakým úspěchem. Čas od času se vyplatí zkontrolovat často používané zbraně, protože pokud je čas od času nevyčistíte, nebudou už tak přesné. Celkově jsou tedy přestřelky zábavné, byť systém krytí občas funguje méně přesně, než bych si představoval. Někdy se stává, že Arthur nezaklekne za bednu, ale vedle ní a krátce se tak vystaví nepřátelům. V tomto případě bohužel přetrvává jeden z mála kritizovaných bodů předchozího dílu. Jde ale o kritiku na vysoké úrovni, což souvisí s inscenací hry, která nešetří úžasnými a strhujícími momenty, jež krásně doplňují celkově poklidnější tempo.

Jak už bylo zmíněno, velkou roli hraje v Red Dead Redemption 2 váš kůň. Jednoho dostanete do začátku, ale tím to zdaleka nemusí končit. Můžete například zcizit skvělého koně ze stájí nebo si ho sami vycvičit. Na výběr je hned několik ras s různými silnými a slabšími stránkami. Některý je rychlejší, jiný zase vydrží více. Pokud váš kůň padne, je pryč na dobro a je třeba si obstarat jiného. Hra je však postavena tak, že se musíte opravdu hodně snažit, aby jste o koně přišli. Čím více se o svého koně staráte, tím lepší schopnosti získá. Projížďky na koni jsou opravdu povedené. Animace zvířat jsou neuvěřitelně plynulé a přirozené. Jízdy si užijete spoustu, protože cesty k jednotlivým misím bývají poměrně dlouhé. Jen škoda, že přestřelky v koňském sedle umí občas pěkně frustrovat.

Tip: Vyjde Red Dead Redemption 2 také na PC? Aplikace potvrzuje, že ano

Red Dead Redemption 2 je ve všech směrech skvělou hrou. Přesně takovou, jakou si hráči prvního dílu přáli. Přestože tu a tam narazíte na drobné chybky, jako celek působí titul v podstatě dokonale. Rockstar Games zde nasadili laťku tak vysoko, že ostatní vývojářská studia budou mít velké problémy, aby ji v příštích několika letech překonali. Trochu se obávám, že lepší hru uvidíme až na příští generaci konzolí. Zároveň jde o důkaz, že se stále vyplatí vytvářet obrovské a strhující hry, protože hráči za ně rádi zaplatí. Náklady na vývoj Red Dead Redemption 2 se vrátily za první víkend a od té chvíle hra už jen vydělává. Přestože to tak zprvu nevypadalo, nakonec může být podobně úspěšná jako GTA 5. Multiplayerová komponenta Red Dead Online se totiž teprve chystá a je velmi pravděpodobné, že v ní hráči budou trávit příští roky.

Red Dead Redemption II – trailer

Red Dead Redemption 2 – galerie

Red Dead Redemption 2 - screenshoty